هواشناسی مزارع به کمک خدمات ماهواره‌ای

0 551

علیرضا فتحی :کشاورزی و توزیع غذا و محصولات زراعی، در عصر حاضر نسبت به گذشته بسیار پیچیده‌تر و چالش‌برانگیز شده است. اکنون مفهومی با عنوان کشاورزی دقیق (Precision agriculture) تعریف شده است که در آن اطلاعات جمع‌آوری شده توسط ماهواره‌ها، پهپادها و سامانه‌های جغرافیایی مکان‌پایه برای انجام محاسبات دقیق در مورد سطح ناهمگونی در مزرعه از جهت‌های مختلف از جمله مقدار مواد مغذی خاک، گسترش و پخش آفتها بیماریها و علف‌های هرز در سطح مزرعه همچنین تصمیم‌گیری در مورد موعد فعالیتهای مدیریتی و پیش‌بینی مقدار عملکرد مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

یک شرکت آمریکایی فعال در زمینه استفاده از خدمات ماهواره‌ای برای کشاورزی، با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، پیش‌بینی شرایط آب و هوایی از طریق هوش مصنوعی، تکنیک‌های یادگیری ماشینی و اینترنت اشیا به به کشاورزان کمک می‌کند که شرایط آب و هوایی زمین‌های خود را پیش‌بینی کرده و کاشت محصول، کوددهی و آبیاری را در زمان مناسب انجام دهند. شرکت آرابل (Arable) به کمک فناوری‌های مذکور، کشاورزان و کارخانه‌های توزیع محصولات غذایی را از اطلاعات بروز و حیاتی در مورد محصولاتشان آگاه می‌سازد تا به حاشیه سود بالاتری دست پیدا کنند.

ابزار ابداعی این شرکت با نام مارک (Arable Mark) نخستین ابزاری است که اطلاعات ماهواره‌های هواشناسی را با مشاهدات زمینی خود ترکیب می‌کند و اطلاعات مفیدی با توجه به شرایط برای نرم‌افزاری مرتبط در تلفن همراه کشاورزان ارسال می‌کند. اندازه‌گیری دمای محصولات با دقت ۰.۷۵ درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی با ۳ درصد خطا، پیش‌بینی‌های ساعتی و روزانه تا ۳۰ ساعت و ۱۰ روز آینده و تشخیص خطر آفات از خدماتی است که این ابزار در زمینه هواشناسی ارائه می‌کند. در نمودار زیر مزیت آرابل مارک به عنوان یکی از ابزارهای کشاورزی دقیق نشان داده شده است. در این نمودار میانگین خطای دمای پیش‌بینی‌شده برای یک نقطه مشخص از زمین کشاورزی، بین آرابل مارک، نزدیک‌ترین ایستگاه هواشناسی و پیش‌بینی‌های جهانی هواشناسی مقایسه شده است.

آرابل مارک با ترکیب داده‌های تاریخی، مشاهدات در محل، داده‌های ماهواره و با استفاده از یادگیری ماشینی می‌تواند خطای پیش‌بینی‌های هواشناسی مرتبط با زمین زراعی را تا ۲۵ درصد کاهش دهد. این ابزار تصاویر طیف‌سنجی را به صورت آنلاین در کشاورز می‎گذارد و جایگزینی برای تصاویر گران‌قیمت و تاریخ‌دار هوایی می‌باشد. شکل زیر نمایی از نحوه عملکرد مدلسازی شرایط آب و هوایی را توسط آرابل مارک نشان می‌دهد. در سمت چپ شرایط واقعی و در سمت راست تصویر شرایط مدلسازی‌شده قابل مشاهده است.

از دیگر مزایای این ابزار سادگی نصب آن در زمین کشاورزی، نرم‌افزار با رابط کاربری بصری، ارسال اطلاعات و تحلیل‌ها از طریق ارتباطات مخابراتی نسل سوم (3G) به تلفن همراه مشتری و قابلیت استفاده به صورت همزمان برای چند زمین کشاورزی می‌باشد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14017
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها