احتمال پایان پرواز فضانوردان اروپایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی با ناو سایوز

براساس تصمیم آژانس فضایی اروپا (ESA) ممکن است پرواز لوکا پارمیتانو (Luca Parmitano)، فضانورد ایتالیایی، آخرین سفر کیهان‌نوردان این سازمان با استفاده از ناو روسی سایوز (Soyuz) به ایستگاه فضایی بین‌المللی باشد. پارمیتانو در ۲۱ ژوئیه سال جاری با ناو کیهانی سایوز به همراه الکساندر اسکورتسف (Aleksandr Skvortsov) روس و اندرو مورگان (Andrew R. Morgan) آمریکایی از مقر پرتاب‌های بایکونور (Baikonur Cosmodrome) به فضا پرتاب شد.

نماینده سازمان فضایی اروپا در مسکو به خبرگزاری روسی ریانووستی گفته است: «فعلا برنامه‌ریزی به گونه‌ای است که پارمیتانو آخرین فضانورد آژانس فضایی اروپا باشد که از بایکونور به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کرده است.»

چندی پیش جان دریچ ورنر (Johann-Dietrich Wörner)، مدیر این آژانس، گفته بود تام توماس پسکه (Thomas Pesquet) فضانورد فرانسوی این سازمان که قبلا طی سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۶ به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز کرده، در پایان سال ۲۰۲۰ دوباره به فضا سفر خواهد داشت. در عین حال، وی مشخص نکرد که فضانورد فرانسوی با ناو روسی یا آمریکایی پرواز می‌کند.

سازمان فضایی اروپا در برنامه‌های مربوط به ایستگاه فضایی بین‌المللی به طور اصولی، شریک آمریکایی‌ها محسوب می‌شود و براساس توافق طرف آمریکایی با سازمان فضایی روسیه، روسکاسموس (Roscosmos)، با سفینه‌های فضایی سایوز به فضا سفر می‌کند و به این ترتیب بعید نیست که چنانچه پرواز سفینه‌های آمریکایی استارلاینر (Starliner) شرکت بوئینگ (Boeing) و دراگون (Dragon) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) پس از پروازهای آزمایشی، مأموریت منظم خود را آغاز کنند، آژانس فضایی اروپا نیز از فرستادن فضانوردان خود با سفینه سایوز خودداری نماید.

در ماه مارس گذشته سفینه سرنشین‌دار دراگون (این ناو دارای نمونه باربری بدون سرنشین هم هست)، نخستین پرواز آزمایشی خود را انجام داد. اولین مأموریت دراگون با حضور خدمه به ایستگاه تا ۱۷ دسامبر برنامه‌ریزی شده است. سرنشینان این ناو در نخستین پرواز، فضانوردان ناسا، رابرت بنکن (Robert Behnken) و داگلاس هورلی (Douglas G. Hurley) خواهند بود.

پرواز آزمایشی اولین استارلاینر به ایستگاه فضایی بین‌المللی برای تاریخ ۱۷ سپتامبر برنامه‌ریزی شده است که بدون حضور فضانورد انجام می‌شود. نخستین سفر آن با خدمه نیز قرار است ۳۰ نوامبر صورت می‌گیرد. در این مأموریت فضانوردان ناسا، مایکل فینک (Michael Fincke) و نیکول مان (Nicole Aunapu Mann)، و همچنین کریستوفر فرگوسن (Christopher Ferguson)، فضانورد بوئینگ، شرکت خواهند داشت.

چنانچه پروازهای بدون سرنشین و سرنشین‌دار  استارلاینر و دراگون موفقیت آمیز باشند، ناسا به هر دو سفینه برای انجام پروازهای منظم سرنشین‌دار به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی مجوز خواهد داد. بر اساس پیش‌بینی‌های ناسا قرار است پروازهای منظم دو سفینه آمریکایی از ماه مه سال ۲۰۲۰ آغاز شود و از آن پس فضانوردان آمریکا و شرکای ناسا احتمالا با این سفینه‌ها عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهند شد.