ساخت یک ربات بزرگتر با استفاده از ماژول‌های رباتیک

0 1,520

ایده استفاده از چند ربات کوچک برای ساخت یک ربات بزرگ، ایده‌ای رایج در فیلم‌های علمی-تخیلی مانند انیمیشن ولترن (Voltron) است؛ اکنون پژوهشگران قصد دارند به این ایده جامه عمل بپوشانند. آن‌ها ربات‌های ماژولی کوچکی ابداع کرده‌اند که با کنار هم قرار دادن آن‌ها می توان ربات‌های بزرگتری ساخت که در ماموریت‌های فضایی کارآمد هستند.

درهمین راستا طی پروژه‌ای محققان در آزمایشگاه رباتیک دانشگاه پنسیلوانیا (University of Pennsylvania) ربات‌های ماژولی اسمورس-ای‌پی (SMORES-EP) را هوشمندتر کرده‌اند. این ربات‌ها دارای چرخ‌هایی در اطراف خود هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد در هر جهتی حرکت نموده و با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند؛ این برقراری ارتباط از طریق تبدیل آهن‌رباهایی که در انتهای آن‌ها نصب شده به رادیو‌های کوتاه‌برد صورت می‌پذیرد. هر ماژول مجهز به چهار رابط است؛ به این معنی که هر دو ربات در ۱۷ شکل مختلف می‌توانند به یکدیگر متصل شوند. همین امر اجازه می‌دهد که بتوان با در کنار هم قرار دادن این ربات‌ها، رباتی بزرگتر و پیچیده‌تر ساخت. 

با این وجود، در چیدمان ماژول‌ها مشکلاتی هم وجود دارد. آن‌ها برای تغییر از یک فرم به فرمی دیگر، نیاز به برنامه‌ای دارند که با بهره‌گیری از آن قادر به حرکت از جایگاه فعلی خود به موقعیت‌های هدف باشند. به عنوان مثال، برای تبدیل از یک ربات پیاده‌روی به یک ربات دارای بازو، ماژول‌ها باید با روشی خاص به یکدیگر متصل و از هم جدا شوند.

همچنین به منظور ایجاد برخی شکل‌ها٬ ماژول‌ها می‌بایست به یکدیگر کمک نمایند؛ در این حالت یک ماژول در نقش کمک‌کننده به ماژول دیگر ظاهر می‌شود و برای اتصال به موقعیت جدید، به آن کمک می‌کند.

این ربات‌های ماژولی دارای انعطاف‌پذیری و سازگاری بیشتری نسبت به ربات‌های استاندارد هستند؛ به این معنی که می‌توانند خودشان را تعمیر کرده و در محیط‌‌‌های جدید و ناشناخته قابلیت‌های بیشتری از خود نشان داده و عملکرد بهتری داشته باشند. البته علاوه بر ماموریت‌های فضایی، امکان به کارگیری آن‌ها در موارد دیگر نیز وجود دارد.

منبع engadget
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13582
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها