ارتش آمریکا با پرتاب ماهواره مخابراتی ارتباطات ارتش خود را بهبود می‌بخشد

0 573

شرکت یو‌ال‌ای (United Launch Alliance) یک ماهواره نظامی را برای ارتش آمریکا پرتاب کرد. این پرتاب پنجشنبه ۸ اوت (۱۷ مرداد) ساعت ۷:۱۲ به وقت محلی (۱۵:۴۲ به وقت ایران) توسط حامل فضایی اطلس-۵ (Atlas-V) و از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در آمریکا پرتاب شد.
ماهواره‌ای که پرتاب شد AEHF-5  نام دارد. این نام مخفف عبارت  Advanced Extremely High Frequency به معنای فرکانس پیشرفته بسیار بالا است. قرار است AEHF-5 پس از پرتاب به منظومه ماهواره‌ای لگاسی میل‌استار ( legacy Milstar) بپیوندد.

تاکنون ۵ ماهواره AEHF به فضا پرتاب شده‌اند. وظیفه اصلی این ماهواره‌ها برقراری ارتباطات در شرایط خاص و ایمن کردن ارتباطات نظامی آمریکا به خصوص ارتباطات منظومه لگاسی میل‌استار است.

یکی از شرایط خاص مذکور هنگام جنگ اتمی است. پس از بمباران اتمی ذرات هوا باردار می‌شوند و انرژی‌های الکترومغناطیسی منتشر می‌کنند. سیگنال‌های مورد استفاده در ماهواره‌های معمولی در این شرایط قادر به رسیدن به مقصد نیستند، اما ماهواره‌های AEHF بدین صورت کار می‌کنند که اول یک آنتن آرایه فازی در همه‌ فرکانس‌ها سیگنال منتشر می‌کند تا اینکه فرکانسی که توانیی رد شدن از ذرات باردار را دارد پیدا شود سپس با همان فرکانس سیگنال‌ها فرستاده‌ می‌شوند و ارتباط برقرار می‌شود. درست همانند ماشینی که در ترافیک به لاین خلوت‌تر می‌رود.
وظیفه دوم این ماهواره‌ها به آن‌جایی باز می‌گردد که تنها ۷درصد از پهنای باند نظامی آمریکا محافظت شده‌ است و بسیاری از ارتباطات نظامی آمریکا در برابر دشمنان آسیب‌پذیر هستند. این ماهواره‌ها هنگامی که دشمنان سعی در ایجاد اختلال در ارتباطات آمریکا دارند تنها ماهواره‌هایی هستند که در برابر حملات مقاوم هستند و برقراری ارتباطات نظامیان را تضمین ‌می‌کنند. روش مقابله با این اختلالات دقیقاً مشابه مقابله با ذرات باردار هوا است. بدین صورت که با تغییر فرکانس ارسال سیگنال امکان شنود و قطع ارتباط را از دشمن می‌گیرند.
ماهواره‌های AEHF در مدار ژئو قرار گرفته‌اند و هرکدامشان ۶۱۶۸ کیلوگرم وزن دارند. باس این ماهواره‌ها توسط لاکهید مارتین (Lockheed Martin) و تجهیزاتشان توسط نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) ساخته شده‌ است. عمر AEHFها توسط سازندگان ۱۴ سال برنامه ریزی شده است و هزینه ساخت هرکدام از این ماهواره‌ها ۵۸۰ میلیون دلار بوده است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13470
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها