دانشگاه آمریکایی برای ناسا ماه‌نورد می‌سازد

0 518

آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، با عقد قراردادی ۵.۶ میلیون دلاری به دانشگاه کارنگی ملون (Carnegie Mellon University) مأموریت داده تا ماه‌نورد جدیدی برای این سازمان جهت اعزام به ماه در سال ۲۰۲۱ بسازد. این ماه‌نورد که به اندازه یک چمدان معمولی است حدود ۱۱ کیلوگرم وزن دارد و قرار است به طور خودران و بدون نیاز به دخالت انسانی ماموریتهای محوله را در سطح ماه انجام دهد.

تولید ماه‌نورد یادشده که مون‌ رنجر (Moon Ranger) نام دارد، در قالب طرح آرتمیس (Artemis) ناسا برای بازگشت به ماه بعد از نیم قرن اجرا می‌شود. ناسا قصد دارد این بار اقامتگاه‌های دائمی خود را در سطح کره ماه برپا کند و برای این منظور به استفاده از تعداد زیادی ابزار و وسایل رباتیک نیازمند است. قرار است از این وسایل برای اکتشاف مواد معدنی، استخراج یخ از ماه و تهیه آب و اقداماتی دیگر استفاده گردد.

دانشگاه کارنگی ملون، از معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا، یکی از ۱۲ پیشنهاد برتر را برای ساخت ماه‌نورد ارائه کرده بود که در نهایت پیشنهاد آن با اقبال ناسا مواجه شد. مون رنجر می‌تواند ماه‌ها یا حتی سال‌ها در سطح ماه به فعالیت بپردازد و تجهیزات آن در برابر سرما و گرمای شدید ماه از قابلیت بالایی برای مقاومت برخوردار است. هر یک از ماموریت‌های مون رنجر حدود یک هفته به طول خواهد انجامید.

تولید مون رنجر در مقایسه با پیشنهادهای سایر رقبا کم هزینه‌تر و ساده‌تر بود. همچنین ابعاد کوچک آن اجازه حمل فرستنده و گیرنده رادیویی را برای برقراری ارتباط مستقیم با زمین نمی‌دهد. از این رو این دستگاه بعد از جمع‌آوری اطلاعات و بازگشت به سمت سامانه اپراتور خود اقدام به ارسال اطلاعات می‌کند.

منبع خبرگزاری فارس
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13433
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها