اولین رصدخانه پانورامایی جهان در یک قدمی ارسال به فضا

نسل آینده تلسکوپ‌های فضایی با قابلیت‌هایی متفاوت با تلسکوپ‌های فضایی فعال امروزی می‌توانند تصاویری منحصر به فرد در اختیار کارشناسان قرار دهند. کار طراحی و ساخت «تلسکوپ نقشه‌برداری فروسرخ میدان‌باز» (WFIRST) متعلق به سازمان فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، با همکاری موسسه علوم تلسکوپ فضایی (Stsci) در سال‌های اخیر مورد پذیرش واقع و آغاز شده است تا اولین تلسکوپ فضایی پانورامایی جهان ساخته شود.

تلسکوپ مادون قرمز WFIRST به سفارش ناسا و به وسیله موسسه Stsci مریلند در مرحل طراحی و ساخت قرارگرفته است. این تلسکوپ با هدف‌های مختلفی ازجمله شناسایی ماده تاریک و سیاره‌های فراخورشیدی در آینده به فضا پرتاب خواهد شد.

ایده طراحی و تولید این تلسکوپ ابتدا درسال ۲۰۱۰ مطرح شد و کارشناسان زمان راه‌اندازی آن را اواسط سال ۲۰۲۰ اعلام کردند. ماموریت تلسکوپ فضایی WFIRST حدود ۵ سال به طول خواهد انجامید.

ناسا در قراردادی با موسسه STScI مبلغ ۳۴.۶ میلیون دلار برای ساخت تلسکوپ پرداخت کرد. این مرکز پیش‌تر درساخت دو تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) و هابل (Hubble) با ناسا همکاری کرده است.

به گفته محققان٬ رصد خانه فضایی WFIRST مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب ازجمله تلسکوپ‌های میراث‌دار تلسکوپ فضایی هابل خواهد بود. تلسکوپ فضایی WFIRST دارای آینه‌ای بزرگ است که می‌تواند میدان دید بسیار گسترده‌ای از فضا را به کمک فناوری نور مادون قرمز رصد کند.

کارشناسان به ویژه در نظر دارند با استفاده از این تلسکوپ به مطالعه، بررسی و کشف سیاره‌های فراخورشیدی در میلیون‌ها کهکشان بپردازند. فناوری‌های به کار رفته در تلسکوپ مذکور این امکان را به منجمان می‌دهد تا تصاویری با کیفیت و وضوح بسیار بالا به دست آوردند. تلسکوپ WFIRST دارای یک کرونوگراف برای جلوگیری از انعکاس نور ستاره‌هاست تا سیاره‌های فراخورشیدی با وضوح بهتری رصد شوند.

تلسکوپ فضایی Wfirst ترکیبی منحصر به فرد از قابلیت‌های جدید را برای منجمان سراسر جهان به منظور انجام کاوش‌های بزرگ فراهم خواهد آورد.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان