استفاده از بالن استراتوسفری برای پرتاب ماهواره به فضا! + ویدیو

0 1,794

یک استارت‌آپ کوچک با نام Zero 2 Infinity که برنامه‌ی نامتعارفی برای فرستادن ماهواره‌های کوچک به فضا دارد، اولین راکت خود را با موفقیت از یک بالن پرارتفاع به فضا ارسال کرده است.

طبق اعلام این شرکت اسپانیایی، هفته‌ی گذشته ، راکت بلواستار Bloostarتوسط یک بالن استراتوسفری به لبه‌ی فضا و در ارتفاع حدودا 25 کیلومتری ارسال شد و سپس با کنترل تیم پرتاب، این راکت از بالن رها گردید و موتورهایش روشن شد. اهداف این آزمایش عبارت بودند از: اعتبارسنجی سیستم تله‌متری، بررسی توانایی راکت برای اجرای یک احتراق کنترل‌شده و پایدار و آزمایش چتر نجات برای بازیابی در سطح دریا. طبق اعلام Zero 2 Infinity تمام این آزمایش‌ها با موفقیت انجام شدند.

این شرکت امیدوار است که با استفاده از بالن استراتوسفری به عنوان مرحله‌ی اول بتواند ماهواره‌های سایز میکرو و نانو با وزن کمتر از 100 کیلوگرم را به فضا ارسال کند. بعد از بالا بردن مجموعه تا استراتوسفر توسط بالن، وقتی راکت شروع به فعالیت می‌کند که بیش از 95 درصد جرم اتمسفر را پشت سر گذاشته است و قادر خواهد بود که یک ماهواره‌ی 75 کیلوگرمی را تا ارتفاع 600 کیلومتر از سطح زمین بالا ببرد. این روش علاوه بر دستیابی به ارتفاع بالا بدون ایجاد آلودگی، Zero 2 Infinity را قادر می‌سازد تا ماهواره‌های مشتریانش را تنها با فاصله‌ی دو هفته پس از درخواست به فضا ارسال کند.

بلواستار یک راکت سوخت مایع سه‌مرحله‌ای است که قادر به حمل محموله‌هایی با حجم 2.4 متر مکعب در پروازهای مداری خود می‌باشد و هر مرحله‌ی آن با استفاده از چتر نجات در زمین بازیابی می‌شود.

شرکت Zero 2 Infinity در سال 2009 و با هدف فراهم کردن امکان پرتاب ماهواره برای شرکت‌های کوچک، مدارس و دانشگاه‌ها با کم کردن هزینه‌ی پرتاب‌های اختصاصی تاسیس شد. به نظر می‌رسد که این شرکت در رسیدن به هدف خود موفق شده است چرا که سیستم بلواستار موفق شده تقاضانامه‌هایی از سراسر دنیا با مجموع ارزش 250 میلیون یورو برای پرتاب‌های آینده‌ی خود جذب کند.

اولین آزمایش موفق Zero 2 Infinity راه برای آزمایش‌های دیگر که نهایتا منجر به اولین پرتاب تجاری این شرکت در سال 2019 خواهند شد هموار کرده است. در صورت موفقیت نهایی، Zero 2 Infinity اولین شرکتی می‌شود که از یک بالن استراتوسفری به عنوان مرحله‌ی اول یک ماهواره‌بر استفاده می‌کند. این شرکت به تازگی یک شعبه‌ی جدید در آمریکا نیز تاسیس کرده است اما بخش اعظم آزمایش‌ها در اروپا صورت خواهد گرفت.

در ویدیوی زیر لحظاتی از این پرتاب مشاهده می‌شود:

 

منبع spaceflightinsider
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1340
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها