باله‌های انعطاف پذیر برای فضاپیماها

0 621

ناسا در اقدامات جدید خود سعی دارد تا تغییرات عمده‌ای در باله‌های فضاپیماهای خود ایجاد کند. به‌تازگی ناسا با همکاری دانشگاه MIT روی پروژه جدیدی شروع به کارکرده است که توسط ربات‌هایی هوشمند در درون باله‌ها، شکل باله‌ها تغییر پیدا می‌کند. این باله‌ها که دارای جنس نرم و انعطاف‌پذیری هستند به مصرف کمتر سوخت، افزایش قابلیت‌های حرکتی، و حرکت سریع‌تر آن کمک ویژه‌ای می‌کنند. قطعاً برای رسیدن به هر هدفی مشکلاتی سر راه وجود دارد و این پروژه ناسا نیز از این اتفاق مبرا نیست، در این پروژه مشکلاتی از قبیل: تقسیم وزن دستگاه بر روی باله وجود دارد. انرژی این باله توسط یک موتور کوچک تأمین می‌شود که حرکت این باله‌ها توسط همین موتور بررسی می‌شود چراکه حرکت باله‌ها ازجمله موارد مهمی است که در آزمایشگاه‌های ناسا تحت کنترل و بررسی است. این باله‌ها از موادی، چون کربن پلیمر تقویت‌شده و درصدی نیز الیاف طبیعی ساخته‌شده‌اند که سطح رویه آن نیز از موادی ساخته شده که به‌راحتی خم و راست می‌شوند و همین امر سبب سبکی وزن باله‌ها می‌شود و همچنین درون این باله‌ها ربات‌های مینیاتوری نیز تعبیه‌شده است.
 بر روی این باله‌ها آزمون‌های متعددی انجام می‌گیرد که مقاومت آن مورد آزمایش قرار بگیرد یکی از این آزمون‌ها و آزمون‌ها” آزمون چاله‌های هوای” است که بر روی باله‌ها انجام می‌گیرد.
 در برخی از این آزمایش‌ها مشخص شد که باله‌هایی که انعطاف‌پذیر هستند 10 برابر در برابر فشار هوا مقاومت بیشتری دارند. می‌توان گفت: کم کردن وزن باله‌ها سبب از دست دادن تعادل نمی‌شود بلکه باله‌ها با تغییر شکل در برابر فشارهای هوایی غیرمتعارف، تعادل خود را به‌خوبی حفظ می‌کنند و همچنین باید گفت: برای تعمیر این باله‌ها هزینه کمتری باید نسبت به باله‌های فلزی صرف شود به‌گونه‌ای که حتی می‌توان در هنگام خرابی جزئی‌ترین قسمت ربات به‌راحتی می‌توان با هزینه کم آن جز را تعویض کرد. گفتنی است؛ پروژه جدید ناسا با همکاری MIT فقط مختص به باله‌های فضاپیما نمی‌شود و در آینده‌ای نزدیک باله‌های هواپیما نیز می‌توانند به این فنّاوری مجهز شوند.

 

 

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1326
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها