سطح‌نشین اینسایت نخستین زلزله مریخی را ثبت کرد

سازمان ناسا (NASA) در سوم اردیبهشت ۱۳۹۸ اعلام کرد که لرزه‌نگار سطح‌نشین اینسایت (InSight) نخستین مریخ‌لرزه احتمالی را ثبت کرده است. این زلزله احتمالی در ۱۲۸امین روز مریخی فعالیت اینسایت روی سطح سیاره سرخ و در ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ (۶ آوریل ۲۰۱۹) ثبت شده است. این نخستین لرزش ثبت‌شده با لرزه‌نگار اینسایت است که به نظر می‌رسد از درون سیاره مریخ منشأ گرفته است. این لرزه به‌اندازه‌ای قوی نبوده که بتواند اطلاعاتی درباره ساختار درونی سیاره در اختیار بگذارد، اما گروه هدایت مأموریت را هیجان‌زده کرده است.
به گفته پژوهشگران در آزمایشگاه پیشرانش جت (Jet Propulsion Laboratory) متعلق به ناسا که هدایت مأموریت مریخ نشین اینسایت را بر عهده دارد، شاخصه‌های این لرزه به لرزه‌های ثبت‌شده روی ماه در مأموریت‌های آپولو شباهت‌هایی دارد.
طبق اعلام ناسا لرزه‌نگار سه سیگنال لرزشی دیگر را در روزهای مریخی ۱۰۵ و ۱۳۲ و ۱۳۳ ثبت کرده که شدت کم‌تری داشته‌اند و منشأ آن‌ها مبهم است. معلوم نیست این لرزه‌ها از درون سیاره آمده باشند. بررسی برای فهم منشأ این لرزش‌های ثبت‌شده ادامه دارد.
سطح‌نشین اینسایت که برای بررسی لرزه‌ها و گرمای درونی سیاره مریخ طراحی‌شده است در ۵ آذر ۱۳۹۷ روی مریخ فرود آمد. این سطح‌نشین لرزه‌نگار بسیار پیشرفته‌ای را با بازوی رباتیک خود از روی عرشه سطح‌نشین پیاده کرده و  روی سطح سیاره قرار داده است.

منبع Space