آمریکا راه‌های دفاع و حمله در جنگ فضایی را بررسی می‌کند

0 820

واشنگتن قصد دارد تکنولوژی‌های نظامی فضاپایه جدیدی را به کار گیرد. مقامات نیرو‌ی هوایی ایالات متحده اخیرا اعلام کرده‌اند که وزارت دفاع آمریکا (United States Department of Defense) در حال کار بر روی طراحی و توسعه ماهواره‌هایی است که می‌توانند موشک یا دیگر سلاح‌های ماهواره‌ای را با خود حمل کرده و از آن‌ها استفاده کنند.
مایکل دیکی (Michael Dickey) مسئول دفتر راهبرد سازمانی فرماندهی فضایی نیروی هوایی آمریکا (Air Force Space Command) روز جمعه در رویدادی در کپیتال هیل گفت: «ما باید به سامانه‌های عملیاتی خود در فضا این قابلیت  را بدهیم تا در دفاع از خودشان شرکت کنند. معرفی این سامانه‌های جدید از چندی قبل شروع شده است.»
همچنین راسل تیهان (Russell Teehan) استراتژیست مرکز سامانه‌های فضایی و موشکی نیروی هوایی آمریکا (Air Force Space and Missile Systems Center) افزود: «در اوایل این هفته سازمان اطلاعات نظامی آمریکا در ارزیابی جدید تحت عنوان (چالش‌های برقراری امنیت در فضا) عنوان داشت که احتمالا روسیه موفق به تولید لیزرهای قابل نصب بر روی ماهواره‌ها برای سرنگون کردن ماهواره‌های دیگر شده است.»
برای مصون ماندن از این حملات احتمالی روس‌ها٬ ماهواره‌های آمریکایی باید این قابلیت را داشته باشند تا در صورت شلیک این لیزرها سریعا مانورهای فرار انجام دهند.
دیکی در این رابطه افزود :« خیلی دور از انتظار نیست که کسی بخواهد به ما حمله کند در این صورت ما نیاز به چابکی برای فرار از دست ماهواره متخاصم را داریم. قابلیت کنترل دستی ماهواره‌ها نیاز به سوخت و پیشران‌های فضایی دارد که ما در نسل بعدی ماهواره‌ها شاهد آنها خواهیم بود.»
یک راه دیگر برای دور از دسترس ماندن ماهواره‌ها از حمله٬ خارج شدن ماهواره‌ها از مدارهای به گفته تیهان (قابل پیش‌بینی) است. احتمالا منظور او مدار ژئو یا زمین آهنگ است که تعداد زیادی ماهواره بزرگ و حیاتی کشورها در این مدار قرار دارد. هم‌اکنون محققان در حال برسی راه‌هایی کاربردی برای پایین آوردن ماهواره‌ها از مدارهای با ارتفاع بیشتر به مدارهای پایین‌تر هستند.
سال گذشته ترامپ دستور تاسیس نیروی فضایی آمریکا (US Space Force) را به منظور رقابت با فعالیت‌های نظامی چین و روسیه را صادر کرد. فعالیت‌های این نیرو در راستای دفاع از ماهواره‌های خودی و توانایی پاسخ به حملات دشمن است. در سپتامبر گذشته مسکو به واشنگتن اخطار داد که از فعالیت‌های تنش‌زا در فضا خودداری کند و جامعه‌ بین‌الملل باید توافق‌نامه‌ای را برای حل این مشکل تدوین کند.

منبع sputniknews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12524
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها