فناوری طراحی‌شده برای کاربردهای فضایی جهت‌یابی بدون جی‌‌پی‌اس را ممکن می‌کند

0 265

یک گروه آلمانی که در زمینه هوافضا پژوهش می‌کند سامانه‌ای برای جهت‌یابی به نام سامانه مجتمع مکان‌یابی (Integrated Positioning System) طراحی کرده است که در محیط‌هایی بدون دسترسی به جی‌پی‌اس  (GPS) کار می‌کند و می‌توان از آن برای مکان‌یابی در این محیط‌ها بهره گرفت. این سامانه بر پایه حسگرهای نوری کار می‌کند و برای تعیین مکان نیازی به اطلاعات پیش‌زمینه درباره محیط و یا نقطه مرجع ندارد. این فناوری در اصل برای تعیین مکان در فضا طراحی شده است اما برای کاربردهای زمینی نیز می‌توان از آن بهره گرفت.

این سامانه را مرکز پژوهشی هوافضای آلمان یا به‌اختصار DLR توسعه داده است. این فناوری در محیط‌هایی که GPS در دسترس نیست مانند تونل‌ها و معدن‌ها و برخی مجتمع‌های صنعتی با حفاظت الکترومغناطیسی به کار می‌آید. برای مثال می‌توان برای بازرسی محیط‌های صنعتی یا معادن از آن استفاده کرد. این فناوری همچنین قابلیت استفاده در خودروهای خودران را دارد.

برای کمینه کردن ریسک خطا از چند حسگر در این فناوری استفاده می‌شود. به گفته مدیر این طرح، سامانه مانند چشم عمل می‌کند و اطلاعات جامع و ارزشمندی از محیط اطراف فراهم می‌آورد. برای تأیید قابلیت اطمینان نتایج جهت‌یابی این سامانه در محیط‌های درون ساختمان آزمایش‌هایی در دفتر DLR در برلین آلمان انجام گرفته است. بدین منظور 15 آزمایش مستقل از یکدیگر با شروع از یک نقطه مشخص و ثابت انجام شد. آزمایش‌ها در شرایط کار و زندگی واقعی، برای مثال با تغییر نور یا تداخل‌های نوری که در اثر حرکت افراد  در راهروها ایجاد می‌شود، انجام‌شده‌اند.

چند مدل کاربردی از این سامانه ساخته‌شده‌اند. یک نمونه DMT PILOT 3D نام دارد که برای تعیین دقیق ارتفاع و همچنین مستندسازی سه‌بعدی برای کاربرد در ناوبری هوایی ساخته شده است. این نمونه به صورت ابزاری قابل‌حمل طراحی شده است و در اصل برای کاربرد در مأموریت‌های مریخ طراحی شده است. این ابزار برای بازرسی معادن و کشتی‌ها نیز استفاده شده است.

در آینده سامانه‌های حسگر نوری در برنامه‌هایی که بسیاری از آن‌ها با همکاری بین‌المللی انجام می‌شود در ربات‌ها و پهبادها نیز به کار گرفته خواهد شد.


منبع digitaljournal
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11967
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها