برتری فضایی روسیه نسبت به آمریکا حرف درستی نیست

0 501

اولگ موخین (Oleg Mukhin)، کارشناس فضانوردی روسیه در مصاحبه با نشریه اتریشی “استاندارد” گفته است برتری در فناوری فضایی روسیه نسبت به آمریکا حرف درستی نیست. نشریه استاندارد می‌نویسد از عمر سفینه‌های سرنشین‌دار آمریکایی بیش از 40 سال می‌گذرد و حتی طرح‌های جدید آنها در ایستگاه فضایی بین‌المللی تقریبا 15 سال قدمت دارند و خطر فرسودگی آنها در حال رشد است. استاندارد می‌افزاید: گرچه کارشناسان ناسا اکنون بر روی نمونه‌های جدیدی کار می‌کنند، اما راه‌اندازی و بهره‌گیری از آنها ممکن است چند سال دیگر طول بکشد.

استاندارد با اشاره به راهپیمایی اخیر اولگ کانوننکو و سرگئی پروکوپیف فضانوردان روسیه در ایستگاه فضایی بین‌المللی در مورد لباس فضایی اورلان که کیهان نوردان روس از آن در راهپیمایی‌ها استفاده می‌کنند می‌نویسد: این لباس دارای سامانه خنک کننده خودکار بسیار پیشرفته‌ای است که به فضانورد آسودگی خاصی در راهپیمایی‌ها می‌دهد. همچنین یک حسگر مخصوص دارد که در مورد نشت مایعات هشدار می‌دهد و وارد عمل می‌شود.

نوشته استاندارد در مورد نشت مایعات در لباس فضایی اشاره به اتفاقی است که چند سال قبل برای لوکا پارمیتانو رخ داد. در جریان راهپیمایی این فضانورد ایتالیایی و فضانورد همراهش، کریستوفر کسیدی، در خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی، نشت آب در کلاه فضایی وی باعث شد آن دو، عملیات خود را ناتمام رها کرده و به شکل اضطراری به ایستگاه بازگشتند.

اولگ موخین ضمن اظهار این مطلب که ادعای برتر بودن کسی در فضا نادرست است می‌گوید: آمریکایی‌ها مرتبا برنامه فضایی خود را تغییر داده‌اند بعد از آپولو، شروع به ساخت ایستگاه کردند اما آن را مانند ما ادامه ندادند و به طرف برنامه شاتل فضایی رفتند. اما ما در زمینه ایستگاه‌های فضایی، گام به گام جلو آمدیم. سالیوت، میر و حالا ایستگاه فضایی بین‌المللی. به همین دلیل اکنون فضانوردان آنها وسیله‌ای برای پرواز ندارند و با سفینه‌های سایوز ما پرواز می‌کنند. البته این وسیله نقلیه فضایی ما، فضانوردان همه کشورها را به ایستگاه فضایی بین‌المللی حمل می‌کنند و کاربری آن به امری عادی تبدیل شده است.
وی در مورد مقایسه توانایی‌های دو کشور می‌گوید، گرچه ما در برنامه فضایی سرنشیندار نسبت به آمریکایی‌ها برتری داریم. با این حال، نمی‌توان از این واقعیت که آنها در ساخت کاوشگران و سامانه‌های تحقیقاتی خودکار، در پرواز به مریخ و حتی فراتر از منظومه خورشیدی توانایی بالایی دارند و به نتیجه‌های درخشانی رسیده‌اند، چشم‌پوشی کرد.
موخین درباره پروازهای مجدد به ماه گفت: در حال حاضر مذاکرات درباره آغاز دوره جدید پرواز به ماه وجود دارد. من فکر می‌کنم انجام چنین برنامه‌هایی برای یک کشور بسیار دشوار خواهد بود و اگر بخواهیم چنین طرح‌هایی جامه عمل بپوشد، همکاری‌های بین المللی ضروری است.

منبع ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11956
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها