فعالیت‌های دولت دهم در حوزه فضایی

0 462

حفظ امتیاز مدار فرکانسی زهره2 به طور بلامنازع تا سال 2031 میلادی، راه اندازی رصدخانه اپتیکی ردیابی پسماندهای فضایی، ثبت پنج موقعیت مدار فرکانسی در اتحادیه بین المللی مخابرات برای ایران و بهره گیری های زیست محیطی و کشاورزی از مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم در بخش فضایی است.

سازمان فضایی ایران در دوران چهارساله دولت یازدهم به اقدام های دیگری مانند حفظ امتیاز مدار فرکانسی ایران ست و امضای تفاهمنامه جلوگیری از افشای راز (ان.دی.آ-NDA) با اپراتورهای ماهواره ای یوتل ست، اینتل ست، اس.یی.اس (SES)، شرکت تالس النیا و اسپیس، تل استار و آسیاست نیز دست زده است.

امضای تفاهمنامه همکاری با اپراتور یوتل ست و عقد قرارداد برای هماهنگی های فرکانسی با شرکت اینتل ست سبب می شود جایگاه خدشه یافته ایران در اثر تحریم ها در مجامع بین المللی احیا شود.

عقد قرارداد خرید ماهواره سنجشی با روسیه یکی دیگر از مهمترین موفقیت های سازمان فضایی است که در پی اجرای آن جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار ماهواره بومی سنجشی خواهد داشت.

سازمان فضایی ایران با توجه به توسعه اینترنت اشیا (آی.او.تی-IoT)* در جهان استفاده از دانش فناوری فضایی در این بخش اینترنت اشیا و پیاده سازی آزمایشی آن در بخش کشاورزی را در صدر برنامه های خود قرار داده است. اینترنتِ اشیا مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات است که در آن برای هر موجودی (انسان، حیوان یا شیء) قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌های ارتباطی اینترنت یا اینترانت، فراهم می‌ شود.

تلاش های چهارساله دولت در زمینه فناوری فضایی سبب شده است چهره ایران در مجامع بین المللی به عنوان کشوری توانمند در این بخش به رسمیت شناخته شود.آنگونه که «محسن بهرامی» رییس سازمان فضایی ایران گفت: این سازمان در ذات خود اقتصاد مقاومتی را یدک می کشد؛ زیرا همه برنامه های این سازمان گرد جذب و توسعه فناوری های پیشرفته و نوین و اشاعه آنها می گردد.وی بیان کرد: سازمان فضایی در حال ایجاد توانمندی راهبردی است. پس همه طرح های آن مقاومتی به حساب می آید.

منبع ایران اکونومیست
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1117
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها