نخستين ماهواره برای اندازه‌گیری الگوی باد به فضا پرتاب می‌شود

0 513

یک ماهواره طراحی‌شده برای اندازه‌گیری الگوهای باد در سطح زمین، قرار است روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد  از پایگاه فضایی آریان اسپیس (Arianespace) در گویان فرانسه (Guiana)، به فضا فرستاده شود.
قرار است با مأموریت آئولوس (Aeolus) از آژانس فضایی اروپا (ESA)، که در اساطیر یونانی به نام نگهبان باد شناخته می‌شود، پیش‌بینی کوتاه‌مدت آب‌وهوا و درک ما از تغییرات اقلیمی انسان را بهبود یابد. این ماهواره می‌تواند پدیده‌های جوی را از سطح زمین تا ۳۰ کیلومتری استراتوسفر بررسی کند.
آژانس فضایی اروپا اعلام کرد هواشناسان به اطلاعات قابل‌اعتماد بادها برای بهبود دقت نیاز دارند. بادهای گرمسیری به‌طور خاص به دلیل عدم مشاهده کامل مستقیم بسیار سخت پیش‌بینی می‌شوند.
زمانی که آئولوس در مدار قرار گیرد قادر است داده‌ها را از هر نقطه از سیاره حتی در مناطق دورافتاده که فاقد ایستگاه‌های آب و هوایی زمینی هستند بازیابی کند.
این ماهواره یک تلسکوپ بزرگ به‌اندازه ۱.۵ متر، ۵ فوت، در کنار یک گیرنده بسیار حساس و یک رادار لیزری مجهز به سامانه داپلر (Doppler radar) موسوم به آلادین  (Aladin) را حمل خواهد کرد.
رادار لیزری داپلر پرتوها و پالس‌های کوتاه و قدرتمند نور لیزر را به‌سوی زمین در طیف فرابنفش انتقال می‌دهد. ذرات موجود در هوا، رطوبت، گردوغبار و گازها و قسمت کوچکی از انرژی نور را بازتاب می‌دهد که توسط گیرنده ماهواره شناسایی می‌شود.
تأخیر بین پالس ارسالی و سیگنال دریافتی نشانگر جهت باد، سرعت و فاصله مسیری که بادپیموده را نشان می‌دهد.
در هر مدار، داده‌ها به ایستگاه زمینی در سوالبار در نروژ (Spitzbergen) انتقال داده می‌شود.
این ماهواره ۱۲۶۰ کیلوگرمی در مدار ۳۲۰ کیلومتری زمین ،۲۰۰ مایلی، با ماهواره‌بر وگا (Vega rocket)، در مدار قرار خواهد گرفت. این ماهواره قرار است روز سه‌شنبه ساعت ۲۱:۰۰، به‌وقت گرینویج، به فضا پرتاب شود.
آئولوس پنجمین مأموریت زمین‌شناسی برنامه‌ریزی‌شده آژانس فضایی اروپا خواهد بود. این مأموریت جدید ،همچنین پنجاهمین مأموریت پایگاه فضایی آریان اسپیس برای آژانس فضایی اروپا به شمار می‌رود.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10836
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها