پیام فرازمینی آزمایشی را رمزگشایی کنید+لینک

0 221

موسسه جست‌وجو برای هوش فرازمینی (SETI) آمریکا طی اقدامی آزمایشی، پیامی رمزگذاری‌شده را از مریخ به زمین ارسال کرده است تا زمینی‌ها آن را رمزگشایی کنند. به گفته پژوهشگران این آزمایش از طریق همکاری جهانی، فرصتی بی‌سابقه برای تمرین سناریوی دریافت پیام از یک تمدن فرازمینی ارائه می‌دهد.

آزمایش مذکور با ارسال پیام رمزگذاری‌شده توسط مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس (ExoMars) آغاز شد. یک‌ ربع بعد، سیگنال به زمین رسید و سه تلسکوپ زمینی موسسه SETI آن را دریافت کردند. تیم‌های هر رصدخانه سیگنال را پردازش می‌کنند و سپس آن را در وب‌سایت «پیامی در فضا» به اشتراک می‌گذارند. آن‌گاه تمام زمینی‌ها می‌توانند به پیام بیگانه دسترسی داشته باشند و برای رمزگشایی از آن تلاش کنند.

پیامی که در آزمایش مذکور استفاده شد، از سوی تیمی به رهبری دانیلا دی پائولیس (Daniela de Paulis)، هنرمند و اپراتور رادیویی آماتور، طراحی شده است. دی پائولیس به‌ عنوان هنرمند در موسسه‌ SETI و رصدخانه گرین بانک (Green Bank Observatory) آمریکا حضور دارد. تا وقتی کسی پیام دی پائولیس را رمزگشایی نکند، هیچ‌کس از محتوای آن باخبر نخواهد شد.

در همین رابطه بخوانید: زیست فرازمینی چیست و آیا فرازمینی‌ها وجود دارند؟

سیگنال‌های فرازمینی

اخترشناسان رادیویی طی نیم‌ قرن تلاش هنوز نتوانسته‌اند سیگنال‌های بیگانه‌ای را بشنوند که عمدا یا سهوا از تمدن‌های دیگر ارسال شده باشند. با این‌ حال آن‌ها می‌گویند فقط حدود ۲۰۰ میلیارد ستاره در کهکشان راه شیری برای جست‌وجوی حیات فرازمینی وجود دارد.

سیگنال‌های فرازمینی
ماموریت آزمایشی SETI

گفتنی است در سال ۱۹۷۴، فرانک دریک (Frank Drake)، پدر جست‌وجو برای هوش فرازمینی، پیامی را طراحی کرد تا به‌ وسیله‌ آنتن رادیویی آرسیبو (Arecibo) که اکنون از کار افتاده است، به فضا ارسال شود. این پیام از ۱۶۷۹ صفر و یک تشکیل شده بود و وقتی در ردیف‌ها و ستون‌ها چیده شد، تصاویری از پیکره‌ انسان، مارپیچ DNA، اعداد و چیزهای دیگر را تشکیل داد.

جالب اینکه هیچ‌ یک از همکاران دریک در دانشگاه کرنل (Cornell University)، از جمله کارل سیگن (Carl Sagan)، مبلغ مشهور حیات فرازمینی، نتوانستند آن را به‌ طور کامل رمزگشایی کنند.

منبع zoomit digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=73688
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها