مرگ خورشید چگونه خواهد بود؟

0 7,540

خورشید در زمان مرگ خود پس از تبدیل به کوتوله سرخ، یک کوتوله سفید می‌شود و در آخر به عنوان یک سحابی سیاره‌ای به کار خود پایان می‌دهد. سحابی سیاره‌ای در تلسکوپ‌های ضعیف به شکل یک سیاره دیده می‌شود. کوتوله سرخ کوچک‌ترین و سردترین نوع ستاره به شماره می‌رود و کوتوله‌های سفید آخرین مرحله تکامل بسیاری از ستاره‌ها هستند.

در ابتدا اخترشناسان گمان می‌کردند که خورشید در پایان به یک سحابی سیاره‌ای تبدیل خواهد شد؛ هرچند که مدتی بعد، سرنوشت دیگری را برای خورشید پیش‌بینی کردند. ظاهرا خورشید برای تبدیل شدن به سحابی سیاره‌ای باید بزرگ‌تر از وضعیت فعلی خود باشد. البته در سال ۲۰۱۸ تیمی از دانشمندان بین‌المللی مجددا اعلام کرد که زمان و نحوه مرگ خورشید با سحابی شدن گره خورده است.

تنها ۱ میلیارد سال تا نابودی حیات

با توجه به دیگر اجرام آسمانی موجود در منظومه شمسی، دانشمندان گمان می‌کنند که خورشید حدود ۴.۶ میلیارد سال سن داشته باشد و البته تا ۱۰ میلیارد سال دیگر نیز حضور خواهد داشت.

حدود ۵ میلیارد سال دیگر خورشید به یک کوتوله سرخ تبدیل می‌شود که در آن حالت هسته خورشید کوچکتر خواهد شد، اما لایه‌های بیرونی گسترش پیدا می‌کنند و حتی تا مدار مریخ نیز می‌رسند. در واقع اگر کره زمین در آن زمان وجود خارجی داشته باشد،‌ توسط خورشید نابود خواهد شد. در آن زمان هیچ انسانی روی زمین وجود خارجی نخواهد داشت.

در همین رابطه بخوانید: نزدیک‌ترین تصاویر از خورشید را ببینید

مرگ زمین، خورشید و حیات
مرگ زمین، خورشید و حیات

بشر تنها یک میلیارد سال برای پیدا کردن یک سیاره قابل سکونت دیگر فرصت دارد و باید برای همیشه زمین را ترک کند. دلیل مهاجرت اجباری انسان‌ها نیز به این موضوع بر می‌گردد که هر یک میلیارد سال حدود ۱۰ درصد روشنایی خورشید افزایش می‌یابد.

شاید در نگاه اول ۱۰ درصد خیلی زیاد به نظر نرسد، اما باید بدانید که با همین میزان افزایش شاهد بخار شدن اقیانوس‌ها، عدم امکان شکل‌گیری آب به صورت مایع در کره زمین و در یک کلام نابودی حیات در کره زمین خواهیم بود. تا به اینجای کار بین دانشمندان اختلاف وجود ندارد، اما مشخص کردن زمان و نحوه مرگ خورشید پس از آن کمی سخت است.

خورشید چگونه نابود می‌شود؟

برخی بر این باورند که اگر یک ستاره بخواهد به سحابی ستاره‌ای تبدیل شود، باید جرم آن حداقل دو برابر خورشید باشد، ولی نتیجه بررسی دانشمندان در سال ۲۰۱۸ نشان داد که خورشید نیز همانند ۹۰ درصد ستاره‌ها، پس از مرحله کوتوله سرخ، به یک کوتوله سفید تبدیل خواهد شد و در آخر به عنوان یک سحابی سیاره‌ای به کار خود پایان می‌دهد.

وقتی یک ستاره می‌میرد، حجم زیادی گاز و غبار را به فضا پرتاب می‌کند. این میزان حتی می‌تواند تا نصف جرم ستاره باشد و همین نیز موجب می‌گردد که هسته ستاره دیده شود؛ هسته‌ای که در آن زمان سوخت چندانی ندارد و نمی‌تواند خیلی در برابر نیروی گرانش داخلی مقاومت کند. در این مرحله واکنش‌های هسته باعث می‌شوند که غبار خارج‌شده به شدت بدرخشد.

در همین رابطه بخوانید: صدای سحابی چشم خدا را بشنوید!+ویدئو

حیات بشر

این درخشش به حدی بالاست که حتی می‌توان غبار مربوطه را از فاصله چند ده میلیون سال نوری مشاهده کرد؛ در حالی که خود ستاره در زمان حیات از این فاصله قابل مشاهده نبود. تیم مربوطه در بررسی‌های خود چرخه حیات ستاره‌های با جرم مختلف و همچنین میزان روشنایی آن‌ها در زمان تبدیل شدن به سحابی سیاره‌ای را بررسی کردند.

حدود ۳۰ سال پیش اخترشناسان متوجه یک موضوع عجیب شده بودند. درخشان‌ترین سحابی‌های سیاره‌ای موجود در کهکشان‌های دیگر همگی تقریبا به یک میزان روشنایی دارند. بدین ترتیب حداقل از جنبه نظری با مشاهده یک سحابی سیاره‌ای می‌توان به فاصله آن از زمین پی برد. داده‌ها این موضوع را تایید می‌کردند، اما مدل‌ها با آن هم‌خوانی نداشتند و همین موضوع نیز برای ۲۵ سال دانشمندان را آزار می‌داد.

به باور آن‌ها ستاره‌های پیر و با جرم کم باید نسبت به ستاره‌های جوان‌تر و سنگین‌تر نور بسیار کمتری داشته باشند. بر اساس داده‌ها ستاره‌های کم‌جرمی همچون خورشید نیز می‌توانند به سحابی سیاره‌ای تبدیل شوند، اما بر اساس مدل‌ها چنین چیزی برای چیزی با جرمی کمتر از دو برابر خورشید امکان نداشت و نمی‌توان سحابی را دید.

تا اینکه مدل‌سازی‌های انجام‌شده در سال ۲۰۱۸ به اختلافات پایان داده و نشان دادند که جرم خورشید حد پایین تبدیل شدن یک ستاره به یک سحابی سیاره‌ای درخشان است. حتی اگر یک ستاره اندکی از خورشید سبک‌تر باشد هم نمی‌تواند به یک سحابی قابل مشاهده تبدیل گردد. از آن طرف ستاره‌هایی با سه برابر جرم خورشید به سحابی‌هایی بسیار درخشان تبدیل خواهند شد.

میزان روشنایی ستاره‌های بین این دو حد نیز همانند اکثر سحابی‌های مشاهده‌شده در جهان خواهد بود. اخترشناسان با این روش نه تنها توانسته‌اند به روشی برای اندازه‌گیری سن ستاره‌هایی که میلیاردها سال با ما فاصله دارند، برسند، بلکه می‌توانند با قطعیت از زمان و نحوه مرگ خورشید نیز سخن بگویند.

منبع gadgetnews wikipedia wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=71636
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ظاهر وثیق
ظاهر وثیق
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

مطالب علمی در ارتباط با نجوم بسیار عالی هستند. تشکر