چرخش هسته داخلی زمین در حال معکوس شدن است!

5 13,198

دانشمندان چینی اعلام کردند ظاهرا چرخش هسته داخلی زمین متوقف شده است و حتی شاید معکوس شود. یی یانگ (Yi Yang) و شیائودونگ سانگ (Xiaodong Song)، محققان دانشگاه پکینگ (Peking University) چین، در پژوهشی امواج لرزه‌ای ناشی از زمین‌لرزه‌هایی را که از دهه ۱۹۶۰ تاکنون در مسیرهای مشابهی از هسته داخلی زمین عبور کرده‌اند، مورد مطالعه قرار دادند تا سرعت چرخش هسته داخلی زمین را محاسبه کنند.

آن‌ها می‌گویند: «زمین‌لرزه‌های ثبت‌شده بین دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ تفاوت واضحی با هم دارند، اما زمانی که زمین‌لرزه‌های سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ را بررسی کردیم، تغییر چندانی مشاهده نشد.» به گفته محققان نتایج مطالعات غیرمنتظره بوده و نشان می‌دهد چرخش هسته داخلی سیاره زمین تقریبا متوقف شده است و حتی شاید این حرکت در آینده معکوس هم شود.

سونگ و یانگ بر اساس محاسباتشان عنوان می‌کنند یک عدم تعادل کوچک در نیروهای الکترومغناطیسی و گرانشی می‌تواند چرخش هسته داخلی را کند و حتی معکوس کند. از سوی دیگر، هروویه تکالچیچ (Hrvoje Tkalcic)، ژئوفیزیکدان دانشگاه ملی استرالیا (Australian National University)، در رابطه با یافته‌های این دو دانشمند چینی می‌گوید: «البته سرعت چرخش هسته داخلی هنوز مورد بحث است.»

زمین در فضا
سیاره زمین

نظرات دیگر درباره چرخش هسته داخلی زمین

تکالچیچ با بیان اینکه هیچ فاجعه‌ای برای زمین در حال وقوع نیست، ادامه می‌دهد: «چرخش هسته داخلی هیچ‌گاه به طور کامل متوقف نمی‌شود و اکنون که سرعت چرخش کاهش یافته است، هسته داخلی با سایر قسمت‌های سیاره هماهنگ‌تر می‌چرخد.»

زمین از پوسته، گوشته و هسته داخلی و خارجی تشکیل شده است. هسته جامد داخلی در فاصله حدودا ۳۲۰۰ مایلی زیر پوسته زمین قرار دارد و توسط هسته مایع بیرونی، از گوشته جدا شده است که موجب می‌شود هسته داخلی با سرعتی متفاوت از چرخش زمین بچرخد. هسته زمین با شعاع تقریبی ۲۲۰۰ مایلی تقریبا به اندازه سیاره مریخ است که حدود یک سوم جرم زمین را شامل شده و اغلب از آهن و نیکل تشکیل شده است.

چرخش هسته داخلی در اثر میدان مغناطیسی ایجادشده در هسته بیرونی اتفاق می‌افتد و سرعت آن به واسطه اثرات گرانشی گوشته متعادل می‌شود. آگاهی از چگونگی چرخش هسته داخلی ​​می‌تواند نحوه تعامل این لایه‌ها و سایر فرآیندهای اعماق زمین را مشخص کند.

منبع techchina
الین

سیگنال وییو

حمید

باسلام .شما چرا اینقدر خوابتون سنگینه اولاً خبرتون تکراری ثانیاً چرا از خبرهای دیگران کپی میزنید چرا از خودتون خلاقیت نشان نمی‌دهید وساده ترین راه رو انتخاب میکنید حتی زحمت نمی‌دهید به خودتون که طریقه نوشتاری خبررا تغییر دهید.وقتی هر آدم بیسوادی جای اهل فن رو اشغال کنه اوضاع از این بهتر نمیشود؛!!!!!!!!!

نورمن
پاسخ به  حمید
فرهاد. خیاط‌سلیقه

با درود به شرف ایران وایرانی باالاخص با سوادها ، چرا در مملکت ما باید جمعی از دلسوزها برای بحث و مطالعه نجوم گرد هم جمع شوند ؟ پس کجایند آن تحصیل کرده های هوا فضا ، چرا یک تلسکوپ ساده شش ملیون است ، کاش کسی به جایگاه ایران و ایرانی اشاره کند .