چین ادعاهای ناسا مبنی بر مالکیت ماه را رد کرد

1 1,991

چین اظهارات بیل نلسون (Bill Nelson)، مدیر ناسا، را مبنی بر تصرف ماه به وسیله این کشور رد و تاکید کرد این کشور هیچ برنامه‌ای برای مالکیت بر ماه ندارد. ژائو لیجیان (Zhao Lijian)، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ چین، گفت: «این نخستین بار نیست که مدیر ناسا به دلیل نادیده گرفتن حقایق به چین حمله می‌کند. برخی از مقامات آمریکا صحبت‌هایی غیرمسئولانه داشته‌اند تا تلاش‌های فضایی عادی و مشروع چین را نادرست معرفی کنند. چین قاطعانه چنین اظهاراتی را رد می‌کند.»

لیجیان در ادامه آمریکا را به تعریف فضا به عنوان یک حوزه‌ جنگی متهم می‌کند و می‌گوید: «چنین رویکردی همکاری فضایی را مختل کرده، تحریم‌هایی عمدی را علیه آژانس‌های فضایی کشورهای دیگر اعمال نموده و قوانینی را برای ممنوعیت همه‌ اشکال همکاری و مبادلات فضایی با چین تصویب کرده است.»

مدیر ناسا: چین می‌خواهد ماه را تصرف کند

نلسون اخیرا ادعا کرده است فضانوردان چینی مشغول یادگیری نحوه نابودی ماهواره‌های متعلق به کشورهای دیگر هستند. قمر زمین از آن جهت مهم است که از ذخایر آب بالقوه موجود در قطب جنوب آن می‌توان برای تولید سوخت فضاپیماها استفاده کرد.

مدیر ناسا چین ماه
ژائو لیجیان و بیل نلسون

نلسون اعتقاد دارد ایالات متحده اکنون همراه با چین‌ وارد یک رقابت جدید در زمینه فضا شده است. وی تاکید کرد که پکن ممکن است تا سال ۲۰۳۵ ساخت ایستگاه فضایی خود در ماه را به پایان برساند و یک سال پس از آن آزمایش‌هایش را آغاز کند. نلسون می‌گوید: «باید نگران زمانی باشیم که چین از ماه به عنوان مستعمره خود یاد کند و سایر کشورها را از آن بیرون براند.»

در آوریل۲۰۲۲ اداره‌ ملی فضایی چین (CNSA) اعلام کرد وارد مرحله‌ تازه‌ای از برنامه‌ کاوش ماه خود می‌شود که شامل پرتاب سه کاوشگر ماه پیش از سال ۲۰۳۰ و اجرای یک پایگاه تحقیقاتی بین‌المللی روی ماه است و می‌تواند در دهه‌ ۲۰۳۰ میزبان فضانوردان باشد.

منبع digikala
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=68016
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدجواد
محمدجواد
1 سال قبل

ناسا یه دروغگویه حاضر در جهانه هیچ دستاوردی رو با توجه به کمک های مالی که از دولت ها دریافت میکنه ارائه نکرده کاملا هم از آمریکا تبعیت میکنه به چین هم اطمینانی نیست امیدوارم که ایران هم بتونه در این حوزه پیشرفت کنه شاید یه مقدار حقایق برای مردم روشن بشه