اسپیس‌ایکس ماهواره نظامی آلمان را به فضا فرستاد

0 717

شرکت اسپیس‌ایکس یک ماهواره سنجشی راداری با مقاصد نظامی را برای آلمان به فضا پرتاب کرد. این ماموریت با نام SARah-1 اولین ماهواره از سامانه‌ای متشکل از سه ماهواره است که برای نیروهای مسلح آلمان موسوم به بوندس‌ور (Bundeswehr) به منظور جایگزینی با منظومه ماهواره‌ای قدیمی سار-لوپ (SAR-Lupe) در مدار لئو قرار می‌گیرد.

سار-لوپ نخستین سامانه شناسایی ماهواره‌ای بومی آلمان است که اولین پرتاب آن در سامبر۲۰۰۶ انجام شد. عملیات اسپیس‌ایکس روز شنبه ۱۸ژوئن (۲۸خرداد) ساعت ۱۴:۱۹ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی وندنبرگ (Vandenberg) در ایالت کالیفرنیا صورت گرفت و طی آن ماهواره آلمان به وسیله ماهواره‌بر فالکون-۹ (Falcon-9) به مدار زمین تزریق شد.

ماهواره‌های مجهز به رادار دهانه مصنوعی (SAR) برخلاف ماهواره‌های اپتیکال (نوری) قادر به تهیه تصاویر در تمام ساعات شبانه‌روز و همه نوع شرایط آب‌و‌هوایی هستند. SARah-1 در حدود ۲.۲ تن وزن دارد و در ارتفاع ۷۵۰ کیلومتری زمین فعالیت خواهد کرد. مطابق برنامه‌ریزی‌ها دو ماهواره دیگر این منظومه نیز تا آخر سال جاری میلادی به فضا پرتاب می‌شوند.

منظومه سار-لوپ که آخرین ماهواره آن با عمر طراحی ۱۰ سال در سال ۲۰۰۸ به فضا فرستاده شد، قادر به تهیه تصاویر با قدرت تفکیک مکانی حداکثر ۰.۵ متر در حالت متمرکز روی یک هدف واحد است که منطقه‌ای به ابعاد ۵.۵ در ۵.۵ کیلومتر را پوشش می‌دهد. هر یک از ماهواره‌های سار-لوپ با وزن ۷۷۰ کیلوگرم می‌توانند از نواری به طول ۶۰ کیلومتر و عرض ۸ کیلومتر با وضوح ۱ متر تصویرداری کرده و حداقل ۳۰ منطقه را طی یک شبانه‌روز پایش کنند.

در همین رابطه بخوانید: بخشی از حامل اسپیس‌ایکس بر فراز مکزیک سوخت+فیلم

ماهواره سنجشی نظامی آلمان
نمای ماهواره SARah-1

دولت آلمان اطلاعات دقیقی از منظومه جدید SARah ارائه نکرده است، اما انتظار می‌رود ماهواره‌های این منظومه نسبت به سار-لوپ پیشرفت‌های قابل توجهی داشته باشند. این ماهواره‌ها را شرکت اروپایی ایرباس دیفنس اند اسپیس (Airbus Defence and Space) می‌سازد.

ماهواره‌بر فالکون-۹

فالکون-۹ یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای با قابلیت بازگشت‌پذیری بوده که طول کلی آن ۷۰ متر و قطر هر دو مرحله‌اش ۳.۷ متر است. در این ماموریت مرحله اول این ماهواره‌بر با موفقیت در محل تعیین‌شده در وندنبرگ روی زمین فرود آمد. فالکون-۹ که هر بار پرتاب آن ۵۰ میلیون دلار هزینه دربردارد، حدود ۵۵۰ تن وزن داشته و قادر به انتقال نزدیک به ۲۳ تن محموله به مدار لئو است.

ماهواره‌بر مذکور اولین بار در مه۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد و با احتساب این ماموریت تاکنون ۱۵۸ بار به فضا پرتاب شده که ۲ مورد آن ناموفق بوده است. فالکون-۹ از نفت سفید اصلاح شده (RP-1) و اکسیژن مایع به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند.

حامل‌های فضایی تا پیش از ساخت فالکون-۹ هیچکدام قابلیت استفاده مجدد نداشتند. این حامل‌ها تنها یک بار می‌توانند یک محموله را به فضا بفرستند و پس از آن در حین بازگشت به زمین از بین می‌روند. از آنجایی که هزینه توسعه حامل‌های فضایی بسیار بالاست، بازگشت‌پذیری آن‌ها و فرود موفقیت‌آمیزشان پس از پرتاب که امکان استفاده مجدد را فراهم می‌آورد، از اهمیت ‌به‌سزایی برخوردار است.

منبع rocketlaunch nasaspaceflight space.skyrocket wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=67603
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها