استفاده از ریزگرانش در فضا برای درمان بیماری‌هایی مانند سرطان

0 1,380

شرکت بوئینگ با همکاری چند نهاد دیگر طی برنامه‌ای به استارت‌آپ‌ها این امکان را می‌دهند تا از شرایط ریزگرانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی برای درمان بیماری‌ها از جمله سرطان استفاده کنند. به گفته اسکات کوپلند (Scott Copeland)، مدیر یکپارچه‌سازی تحقیقات ایستگاه فضایی بین‌المللی، مدار لئو یک محیط منحصر به فرد است که همه چیز شامل سلول‌ها و میکروب‌ها در شرایط ریزگرانش آن عملکرد متفاوتی دارند.

بهره‌گیری از این تغییرات می‌تواند به محققان برای رسیدن به یک درمان مناسب برای بیماری‌ها کمک کند. چگونه ریزگرانش فضا موجب پیشرفت تحقیقات پزشکی می‌شود؟

فناوری‌های فضایی جهت درمان بیماری‌ها

برنامه «فناوری در فضا» مشارکتی بین بوئینگ، آزمایشگاه ملی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS National Lab) آمریکا و شتاب‌دهنده آمریکایی مس‌چلنج (MassChallenge) خواهد بود. این برنامه بودجه گسترده‌ای از آزمایش‌های چند استارت‌آپ‌ از جمله استارت‌آپ‌های آمریکایی دراپلت (Droplette) و آنژیکس (Angiex) را تامین کرده است؛ دراپلت دستگاهی را آزمایش کرد که به داروهای با مولکول بزرگ اجازه می‌دهد از طریق پوست منتقل شوند. آنژیکس نیز درمان جدیدی از سرطان را مورد آزمایش قرار داد.

شرکت آمریکایی روبیو (RevBio) نیز یک چسب استخوان به نام تترانیت (Tetranite) ساخته است که شکستگی‌ها را برطرف می‌کند و ترمیم استخوان را تسریع می‌بخشد. این چسب به ویژه در بیماران مبتلا به پوکی استخوان به کار می‌رود. جوزپه اینتینی (Giuseppe Intini)، محقق دانشگاه ایالتی پیتزبورگ (Pittsburg State University) آمریکا، می‌گوید: «ما قصد داریم بررسی کنیم که تترانیت چگونه در فضا عمل می‌کند. فرضیه این است که تترانیت می‌تواند سلول‌های بنیادی اسکلتی را تحریک کرده و باعث تشکیل و بازسازی استخوان شود.»

فناوری مداری
استفاده از تترانیت

درمان سرطان

روی زمین، سلول‌های سرطانی تنها یک لایه را در لوله آزمایش تشکیل می‌دهند. این در حالی است که اسکات رابینسون (Scott Robinson)، مدیر عامل استارت‌آپ انگلیسی میکروکوین (MicroQuin)، می‌گوید: «سرطان، در اصل سه بعدی است و سیگنال‌دهی سلولی در سه بعد بسیار متفاوت از یک لایه است. در ریزگرانش، ما می‌توانیم ببینیم که چگونه می‌توان به مدل‌های طبیعی‌تر و سه‌ بعدی‌ شبیه به آنچه در بدن هستند، دست یافت.»

درمان سرطان فضا

این درمان‌ها در چندین مورد حیوانی، با مرگ ۷۰ تا ۹۵ درصدی سلول‌های سرطانی، سرطان را به طور کامل از بین برده‌اند. او ادامه می‌دهد: «این بیماری از هر سه نفر یک نفر را در طول زندگی خود تحت تاثیر قرار می‌دهد که آمار چشمگیری است. ما با انجام آزمایش‌های مربوطه در فضا کاری انجام دادیم که می‌تواند فناوری فعلی را متحول کند.» برنامه مذکور از سال ۲۰۱۴ حدود ۴/۵ میلیون دلار بودجه به ۱۸ استارت‌آپ اختصاص داده است.

منبع spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=66250
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها