بیانیه ناسا در مورد همکاری با روسیه در ایستگاه فضایی بین‌المللی

0 299

ناسا با اشاره به اعمال تحریم‌های جدید توسط دولت ایالات متحده بر روسیه، اعلام کرد فعالیت‌ها در ایستگاه فضایی بین‌المللی طبق روال همیشگی ادامه خواهد یافت. مطابق اعلام آژانس فضایی آمریکا، این سازمان همکاری خود را با تمام شرکای بین‌المللی از جمله آژانس فضایی روسیه موسوم به روسکاسموس (Roscosmos) به منظور تداوم انجام عملیات‌ها در ایستگاه فضایی بین‌المللی ادامه خواهد داد. قوانین نظارت بر صادرات نیز ادامه همکاری فضایی غیرنظامی روسیه و آمریکا را ممکن می‌سازد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به تازگی و به دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین از اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌های جدیدی در مورد صادرات به روسیه خبر داده است. وی در این باره گفت:‌ «ما تخمین می‌زنیم بیش از نیمی از واردات فناوری‌های پیشرفته روسیه متوقف شود. این کار به توانایی آن‌ها برای نوسازی ارتش ضربه می‌زند و صنعت هوافضای آن‌ها از جمله برنامه‌های فضایی این کشور تنزل پیدا خواهد کرد.» در بیانیه بایدن به طور مستقیم به ناسا و همکاری این سازمان با روسیه در فضا یا ایستگاه فضایی بین‌المللی اشاره نشده است.

دیمیتری راگوزین، رئیس روسکاسموس، نیز پس از اعلام محدودیت‌های آمریکا بر صنعت فضایی روسیه ادعا کرد اگر همکاری‌های فضایی با این کشور متوقف شود امکان سقوط ایستگاه فضایی بین‌المللی روی آمریکا یا اروپا وجود خواهد داشت! با وجود این‌ها شواهد نشان می‌دهد که تحریم‌های جدید فعلا اختلالی در همکاری‌های بین‌المللی خارج از زمین ایجاد نخواهد کرد.

راگوزین همچنین به دنبال بیانیه ناسا گفت: «آژانس فضایی آمریکا نگرانی‌های ما را شنیده است.» او ادامه داد: «ناسا تمایل خود را برای ادامه همکاری‌ها با روسکاسموس اعلام کرده است. در عین حال ما همچنان به تجزیه‌وتحلیل تحریم‌های جدید ایالات متحده ادامه می‌دهیم.»

ایستگاه‌ فضایی بین‌المللی از کشمکش‌های سیاسی دور می‌ماند

علاوه بر ناسا، اسکات پیس (Scott Pace)، مدیر اجرایی شورای فضایی کاخ سفید در دوران دونالد ترامپ، نیز اظهار داشت: «ایستگاه‌ فضایی بین‌المللی از کشمکش‌های سیاسی تا حد زیادی دور خواهد ماند.» او با بیان اینکه جدایی از روسیه قابل تصور است و این موضوع ایستگاه فضایی بین‌المللی را به خطر خواهد انداخت، چنین امری را در سطح قطع روابط دیپلماتیک دانست. وی افزود: «این آخرین راه‌حل خواهد بود و من فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی رخ دهد، مگر آنکه رویارویی نظامی گسترده‌تری اتفاق بیفتد.»

در سال ۲۰۱۵ نیز پس از آنکه آمریکا به دنبال استقرار نیروهای روسیه در حمایت از جدایی‌طلبان اوکراین این کشور را تحریم کرد، روسکاسموس اعلام کرد ماژول خود را در سال ۲۰۲۴ از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا می‌کند و ایستگاه فضایی مستقل روسیه را توسعه می‌دهد، اما از آن زمان تاکنون از این موضع عقب‌نشینی کرده است.

منبع isna isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64609
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها