ایجاد کمربند مخابراتی ۳۰۰ ماهواره‌ای توسط چین

0 775

سیروس برزو: چین برای ایجاد کمربند مخابراتی ۳۰۰ ماهواره در مدار پایین زمین قرار می‌دهد. پیمانکار فضایی اصلی دولت چین در حال برنامه‌ریزی جهت ساخت یک سامانه ماهواره‌ای شامل  ۳۰۰ ریزماهواره در مدار پایین زمین برای ارتباطات جهانی و سایر خدمات است.
شرکت علوم و فناوری هوا فضایی چین (The China Aerospace Science and Technology Corporation -CASC) برنامه به‌روزرسانی خود برای مجموعه گسترده‌ای از ریز ماهواره‌ها را اعلام کرد که اولین آن‌ها در اواخر سال جاری به در مدار قرار خواهد گرفت.
مجموعه ماهواره‌های مخابراتی هونگیان (Hongyan communications constellation satellite) از بیش از ۳۰۰ ماهواره تشکیل شده و با مراکز پردازش داده‌های ویژه خود هماهنگ می‌شوند. بر اساس خبر منتشره توسط خبرگزاری دولتی چین،  این مجموعه در سه مرحله ساخته و عملیاتی خواهد شد.
طبق گفته سخنگوی آژانس علوم و فناوری هوافضای چین،  آزمایش پایانه‌ها و تأیید سیستم نظارت و کنترل ماهواره‌ای در  ۲۰۱۸ به اتمام خواهد رسید. مشخصات در مورد اندازه و قابلیت‌های ماهواره‌ها و برنامه  و زمان پرتاب هنوز منتشر نشده است اما اطلاعات منتشره نشان می‌دهد با تکمیل همه جانبه این مجموعه ماهواره‌ای در سال ۲۰۲۱، شبکه ارتباطات ماهواره‌ای هونگیان، جایگزین شبکه تقویت کننده‌های امواج مبتنی بر آنتن‌های زمین می‌شود و اجازه می‌دهد که تلفن‌های همراه در هر کجایی از زمین، در کویری دور و یا در دریا، به هم متصل شود.
اطلاعیه‌های قبلی برنامه‌های ماهواره‌ای هونگیان که در اواخر سال ۲۰۱۶منتشر شد نشان می‌داد این شبکه بر ۶۰ ماهواره کوچک با ۲۰ ایستگاه زمینی در سراسر جهان متکی باشد. سان ویگانگ (Sun Weigang)، مهندس ارشد آژانس علوم و فناوری هوا فضایی چین، در آن زمان گفته بود که این سامانه طیف گسترده‌ای از خدمات غیرنظامی مانند جمع‌آوری داده‌ها، شناسایی و ردیابی کشتی‌ها، ارتباط تلفن همراه و افزایش سیگنال ناوبری، خدمات در بخش‌های بسیاری از جمله صنایع دریایی، پیش‌بینی آب و هوا، حمل و نقل، حفاظت از محیط زیست، بررسی زمین‌شناسی و پیشگیری و جلوگیری از گسترگی فاجعه را در بر می‌گیرد.
کارشناسان معتقدند افزایش تعداد ماهواره‌ها از ۶۰ به ۳۰۰ ماهواره ممکن است به‌خاطر توافق با دانشگاه کاستکسارت تایلند (Thailand Kasetsart University) و امضای تفاهم‌نامه بین این دانشگاه و یکی از زیر مجموعه‌های وابسته به شرکت صنعتی دیوار بزرگ (Great Wall Industry) چین باشد که خود تابع آژانس علوم و فناوری هوا فضایی چین است.
این قرارداد شامل ساخت ماهواره، زیرساخت‌های زمینی و دیگر زمینه‌ها و ایجاد ظرفیت‌های تحقیق و توسعه ماهواره‌ای برای تایلند است که در راستای برنامه‌های راهبردی ملی تایلند است. این تفاهم نامه دست شرکا را برای همکاری بیشتر با سایر شرکت‌ها و کشورها و در سراسر جهان باز کرده است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6059
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها