کشف سیاره فراخورشیدی که همزمان به دور سه ستاره می‌چرخد

0 131

دانشمندان برای نخستین بار شواهدی از وجود سیاره‌ای فراخورشیدی در یک منظومه سه‌ستاره‌ای کشف کردند که در صورت اثبات اولین نمونه از نوع خود خواهد بود. این منظومه سه ستاره‌ای به‌نام GW Ori در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی شکارچی (Orion) قرار دارد و با دیسک عظیمی از گازوغبار احاطه شده که یکی از شاخصه‌های متداول منظومه‌های ستاره‌ای جوان است.

دیسک GW Ori به دو حلقه زحل‌مانند تقسیم شده است که شکاف بزرگی بین آن‌ها قرار دارد و حلقه خارجی دارای انحراف زاویه‌ای ۳۸ درجه‌ای است. برخی دانشمندان در تلاش برای حل این موضوع توضیح می‌دهند شکاف دیسک حاصل می‌تواند یک یا چند سیاره‌ای باشد که در این منظومه شکل گرفته‌اند. دراین‌صورت محققان با اولین سیاره فراخورشیدی روبه‌رو شده‌اند که به‌طور همزمان در مدار سه ستاره قرار دارد و سه‌مداری نامیده می‌شود.

سمت چپ تصویر، ساختار حلقه‌ای دیسک GW Ori را نشان می‌دهد که داخلی‌ترین حلقه آن از بقیه دیسک جدا شده است. سمت سایه، داخلی‌ترین حلقه را روی بقیه دیسک نشان می‌دهد.

حال GW Ori با جزئیات بیشتری مدل‌سازی شده‌ و به عقیده پژوهشگران، سیاره‌ای گازی به‌بزرگی مشتری، بهترین توصیف برای علت شکاف موجود در ابر غبار است. آلیسون یانگ (Alison Young)، محقق دانشگاه لستر (University of Leicester) انگلستان، معتقد است ستاره‌های GW Ori عامل شکاف در دیسک این منظومه‌ شده‌اند نه سیاره‌ها.

او با اشاره به مشاهده‌های رصدخانه آلما (ALMA) در شیلی، دستیابی به شواهد بیشتر را برای اثبات وجود سیاره ضروری می‌داند. گفتنی است تخمین‌ها نشان می‌دهند حداقل یک‌دهم کل ستاره‌ها در منظومه‌‌های سه‌تایی یا بیشتر قرار می‌گیرند؛ اما وجود احتمالی چنین سیاره‌هایی می‌تواند ثابت کند سیاره‌ها در تمام شرایط و حتی در عجیب‌ترین منظومه‌ها تشکیل می‌شوند.

منبع zoomit
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=59544
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها