ساخت موقعیت یاب بومی زمین پایه در کشور برای جایگزینی با جی‌پی‌اس

0 1,886

محققان دانشگاه صنعتی مالک اشتر موفق به طراحی و بومی‌سازی موقعیت‌یاب زمین پایه شدند که می‌تواند جایگزین مناسبی برای جی پی اس باشد.
احیا یاوری، مجری طرح سامانه موقعیت‌یاب زمین پایه و برگزیده سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی، گفت:«موقعیت‌یابی، ناوبری و زمان سنجی از نیازهای دیرین بشری و یکی از ارکان جوامع اطلاعاتی آینده به شمار می‌رود. برای پاسخگویی به این نیاز سامانه‌های مختلفی از جمله سامانه‌های زمین پایه مانند امگا (OMEGA)  و لوران-سی (Loran-c) و سامانه‌های فضا پایه نظیرگلوناس (GLONAS) و جی پی اس (GPS)  و سامانه موقعیت یابی جهانی بایدو (IRNSS Beidou) توسعه داده شده است».
یاوری با بیان اینکه سامانه موقعیت‌یابی لورن-سی و نسخه بهبود یافته آن امروزه به عنوان یک سامانه محلی در بسیاری از کشورهای جهان تعبیه شده و به کاربران محلی خدمات ارائه می‌کند، گفت:«طرح ما به عنوان بومی‌سازی فناوری و ایجاد یک سامانه موقعیت‌یابی، ناوبری و زمان‌سنجی  ملی برای ایران تدوین شده است. این طرح تمامی فناوری‌های لازم از جمله فرستنده، گیرنده، سامانه‌های کنترل، شبیه سازی و طراحی را دارد».
وی با بیان اینکه این طرح برای اولین بار در ایران انجام شده است، عنوان کرد:«از نتایج این طرح می‌توان به ساخت یک فرستنده رادیویی با دو نوع فناوری، سوئیچینگ پانزده کیلوواتی و یک مگاواتی، شبیه ساز سیگنال eLoran  اشاره کرد. همچنین طراحی نیم موج با ماژول پایه چهارصد آمپری قابل موازی سازی برای ساخت فرستنده تا چهار مگاوات، پژوهش و ساخت گیرنده و آنتن‌های گیرنده و … از جمله نتایج این طرح به شمار می‌روند».
وی با تأکید بر اینکه این طرح می‌تواند جایگزین مناسبی برای جی پی اس شود، افزود:«بدین واسطه می‌توانیم به جی پی اس وابسته نباشیم و خدمات اصلی کشور را با سیستم بومی ارائه کنیم».
یاوری گفت:«فرستنده این سامانه‌ای که طراحی کرده‌ایم بر خلاف مکان‌یاب‌های فعلی در فضا نیست و روی زمین قرار می‌گیرد».
مجری طرح با اشاره به مزیت سامانه موقعیت‌یاب زمین پایه افزود:«این سامانه مقاوم در برابر اختلالات و شرایط جوی است و در هر شرایطی سرویس مطمئنی ارائه می‌کند».
وی خاطر نشان کرد:«جی پی اس‌های فعلی که به عنوان سامانه موقعیت‌یاب کنونی به کار می‌روند آسیب‌پذیر هستند و در شرایط آب و هوایی ممکن است نتوانیم از آن‌ ها سرویس بگیریم».
یاوری با بیان اینکه مردم و بخش‌های مختلفی همچون مخابرات، نیرو، راه و ترابری، نظامی و … مخاطبان این طرح هستند، خاطر نشان کرد:«در حال حاضر این فناوری تکمیل شده و در صدد هستیم آن را در چند نقطه از کشور نصب کنیم».
طرح سامانه موقعیت‌یاب زمین موفق به کسب رتبه اول پژوهش‌های کاربردی در گروه تخصصی برق و کامپیوتر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی شد. سازمان مجری این طرح دانشگاه صنعتی مالک اشتر است.


منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5908
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها