پاسخ سازمان فضایی به انتقادات در مورد از دست رفتن نقاط مداری

0 571

در پی انتقادات مهندس جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از موازی کاری در حوزه فضایی و لزوم تمرکز فعالیت‌های فضایی کشور در سازمان فضایی ایران و براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، برخی با تحریف واقعیت‌ها، ضمن انتشار یأس و ناامیدی در بین متخصصان حوزه فضایی کشور، تمامی مشکلات و کاستی‌های این حوزه را به دولت دوازدهم نسبت داده و از پذیرش مسولیت خوداری می‌نمایند. لذا جهت تنویر افکار عمومی در بازخورد به خبر منتشر شده در خصوص از دست دادن نقاط مداری زهره، به استحضار می رساند:«حذف نقاط مدار فرکانسی زهره-1 و زهره-3 که بر خلاف ادعای نگارنده نه در دولت تدبیر و امید که در سال‌های 1390 و 1391 اتفاق افتاد، به دلیل عدم بهره‌برداری از این نقاط طی مهلت زمانی مقرر بوده است.
طبق مقررات رادیویی بین المللی «ثبت تخصیص‌های فرکانس برای بهره‌برداری از خدمات فضایی ارتباطات رادیویی و استفاده از آن‌ها هیچ مالکیت و اولویت دائمی برای کشورها فراهم نمی‌کند. بنابراین در صورت عدم بهره‌برداری کشورها از نقاط مداری، این امتیاز توسط اتحادیه بین المللی مخابرات ( ITU) لغو می‌گردد.
روند لغو امتیاز، همه ساله برای همه کشورهای دنیا اتفاق می افتد. بر اساس گزارش ITU به طور متوسط هر سال بیش از 200 موقعیت مدار فرکانسی حذف می گردد و در ایران نیز بر خلاف ادعای نگارنده، این موضوع فقط محدود به موقعیت‌های مداری زهره نبوده و برخی از موقعیت‌های مداری ثبت شده توسط سازمان صداوسیما نیز به دلیل فوق الذکر حذف شده است.
به منظور مدیریت تهدید حذف موقعیت‌های مداری از یک سو و از دیگر سو افزایش قدرت چانه‌زنی کشور در ITU، روند ثبت نقاط مدار فرکانسی جدید هر ساله توسط سازمان فضایی ایران در دستور کار بوده است که در حال حاضر 19 موقعیت جدید ثبت شده و شش موقعیت نیز در دست ثبت می‌باشد. لازم به یادآوری است که این حجم از موقعیت‌های مداری چندین برابر نیاز و ظرفیت کشور بوده که با توجه به نیاز در برنامه‌های آتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در طی سال‌های اخیر، سیاست دولت تدبیر و امید، اجرای امور از طریق مجاری قانونی و در قالب برنامه‌های توسعه به جای اقدامات موردی و خارج از روال بوده است. در قالب برنامه ششم توسعه، بخش فضایی کشور از اعتباری بالغ بر 36000 میلیارد ریال برخوردار بوده که در مقایسه با اعتبارات برنامه‌های قبل، نمایان‌گر رویکرد حمایتی دولت در این زمینه است. طی سه سال اخیر که سازمان و پژوهشگاه فضایی ایران به وزارت ارتباطات بازگشته است، در مجموع مبلغی برابر با 4700 میلیارد ریال برای توسعه فناوری فضایی تنها توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اختصاص یافته و هزینه شده است.


منبع سازمان فضایی ایران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5705
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها