کشف یک گاز هالوژن در جو مریخ برای نخستین بار

0 186

دانشمندان برای نخستین بار موفق به شناسایی یک گاز هالوژن در مریخ شدند. مدارگرد اگزومارس (ExoMars) متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) توانست گاز هیدروژن کلرید (متشکل از یک اتم هیدروژن و یک اتم کلر) را در سیاه سرخ کشف کند. گازهای حاوی کلر یا گوگرد، عموما به‌عنوان شاخص احتمالی برای شناسایی فعالیت‌های آتشفشانی در نظر گرفته می‌شوند.

زمانی که یک اتم هیدروژن در ترکیب با یک اتم دوتریوم جایگزین می‌شود،‌ دانشمندان می‌توانند بخار آب و آب نیمه‌سنگین را نیز مورد بررسی و اندازه‌گیری قرار دهند. به‌گفته محققان ناسا نسبت دوتریوم به هیدروژن می‌تواند به‌عنوان معیاری قدرتمند در مورد تاریخ آب در مریخ و چگونگی تکامل چرخه حیات آن در طول زمان، اطلاعاتی را در اختیار دانشمندان قرار دهد.

کشف جدید بدین معناست که فرآیندی ناشناخته بین سطح سیاره و جو آن وجود دارد. دانشمندان می‌گویند احتمالا نمک مربوط به بقایای اقیانوس‌های مریخ به‌وسیله باد به جو منتقل شده است. نور خورشید هم با گرم کردن جو سیاره باعث تبخیر آب اقیانوس‌ها و بالا رفتن آن در جو شده و در این فرآیند گاز کلرید هیدروژن تولید شده است. با توجه به مطالعات اخیر به‌نظر می‌رسد تغییر فصل در مریخ وجود دارد و این سیاره به‌ویژه در نیمکره جنوبی احتمالا تابستان نسبتا گرمی دارد. تبخیر آب و گرد و غباری که منجر به شناسایی هیدروژن کلرید شده است، این موضوع را تایید می‌‌کند.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16451
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها