قمرهای زحل در حال کج کردن این سیاره هستند

تحقیقات نشان می‌دهد قمرهای سیاره زحل به‌علت برخی مکانیزم‌های دینامیکی در حال کج کردن بیشتر این غول گازی هستند. زحل که پس از شکل‌گیری، به‌دلیل چنین مکانیزم‌هایی کج شده، اکنون دارای میزان انحراف محوری ۲۶.۷ درجه است. تصور می‌شود این رویداد بیش از ۴ میلیارد سال پیش و در اواخر مهاجرت سیاره‌ای رخ داده باشد. بر اساس مطالعه دانشمندان مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه (French National Centre for Scientific Research) و دانشگاه سوربن (Sorbonne University) فرانسه کج بودن محور زحل طی چند میلیارد سال آینده افزایش نیز خواهد یافت.

محققان دریافتند که کجی فعلی محور چرخش زحل در اثر مهاجرت قمرهای آن به‌ویژه بزرگترین قمر یعنی تیتان (Titan) ایجاد شده است. مطالعات نشان می‌دهد قمرهای زحل بسیار سریع‌تر از آنچه در گذشته تصور می‌شد، در حال دور شدن از این سیاره هستند. پژوهشگران این افزایش نرخ مهاجرت را در محاسبات خود قرار داده و در محاسبات خود نتیجه گرفتند چنین روند حرکتی روی کج بودن محور چرخش زحل تاثیر می‌گذارد و هرچه قمرهای آن دور می‌شوند، کجی سیاره بیشتر می‌شود. به‌گفته دانشمندان، طی چند میلیارد سال آینده کجی محور زحل می‌تواند بیش از دو برابر شود.