طراحی یک کشتی تفریحی با بهره‌گیری از فناوری‌های فضایی

0 544

شرکت کشتی‌سازی هلندی رویال هویسمن (Royal Huisman) از یک فرآیند مهندسی توسعه‌یافته توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) برای مأموریت‌های فضایی، در طراحی کشتی تفریحی مجلل خود به‌نام «عقاب دریا ۲» (Sea Eagle II) بهره گرفته است. این کشتی ۸۱ متر طول دارد و پیش‌بینی می‌شود پس از تحویل به سفارش‌دهنده آن در ماه‌های آینده، به بزرگ‌ترین قایق بادبانی دریایی آلومینیومی جهان بدل گردد.

در طراحی‌ و توسعه کشتی مذکور از روش‌های مرکز طراحی تأسیسات طراحی همزمان (Concurrent Design Facility به‌اختصار CDF) متعلق به آژانس فضایی اروپا در منطقه نوردویک (Nordvik)‌ هلند بهره گرفته شده است. بخش عمده عقاب دریا ۲ از سازه‌های کامپوزیتی کربنی مورد استفاده در سفینه‌های فضایی تشکیل گردیده و سامانه مدیریت و فرماندهی این کشتی به گونه‌ای طراحی گردیده که در آن از نرم‌افزارهای مورد استفاده در کپسول‌های فضایی به‌منظور مدیریت امور و افزایش بهره‌وری استفاده شده است. 

عقاب دریا ۲ به‌تازگی از کارخانه کشتی‌سازی در شهر ولنهوف (Vollenhove) به کارخانه کشتی‌سازی این شرکت در شهر آمستردام منتقل شده تا دکل کامپوزیتی آن نصب شود و برای آزمایش‌های دریایی و آموزش خدمه آماده گردد. از جمله بخش‌های این قایق تفریحی که با تجهیزات و سامانه مدیریت مشابه با کپسول‌های فضایی طراحی شده‌اند، می‌توان به بخش‌های جابجایی بادبان ، پیشران، نیرو، گرمایش، تهویه مطبوع الکترونیک و طراحی داخلی اشاره کرد.

ماسیمو باندچی (Massimo Bandecchi)، بنیانگذار CDF، درباره طراحی این کشتی می‌گوید: «ماهواره‌ها و کشتی‌های تفریحی مجلل، هر دو، دستگاه‌های پیچیده‌ای هستند و مهندسی همزمان (concurrent engineering) در طراحی هر سامانه پیچیده‌ای، باصرفه و سودمند است.» گفتنی است مهندسی همزمان نوعی روش طراحی برای توسعه محصولات و ساخت آن‌هاست كه فرایندها را نیز به‌طور همزمان در نظر می‌گیرد. این روش بر شالوده كار تیمی و استفاده از برخی روش‌های كاری بنا شده و كارایی سازمان را افزایش می‌دهد. در این روش، با استفاده از تیم‌های چند تخصصی می‌توان تفكر مفهومی، طراحی محصول و برنامه‌ریزی تولید را همزمان انجام داد. هدف این روش، ملزم كردن افراد به در نظر گرفتن تمام عوامل چرخه عمر محصول، شامل نیازهای مشتری و تأمین‌كنندگان، از جمله عملكرد، كیفیت، هزینه، برنامه اجرایی، تعمیر و نگهداری، از همان ابتدای كار است.

به‌گفته باندچی، تمرکز اصلی CDF بر پاسخگویی به نیازهای مهندسی آژانس فضایی اروپا است، اما در کنار آن علاقه زیادی به کار و استفاده از تخصص خود در سایر صنایع وجود دارد. وی افزود: «عملکرد مهندسی همزمان از نظر زمان، هزینه و کارآیی پیشرفت داشته است. بیش از ۵۰ مرکز مهندسی متقارن هم‌اکنون در اروپا فعالیت می‌کنند که بیشتر آن‌ها در بخش فضایی مشغول هستند، اما تقریباً ۱۰ مورد از آن‌ها از طراحی‌های منحصر به فرد خود برای مراکز غیرفضایی بهره می‌برند.»

 

vista ، fars ، isna

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14862
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها