ماهواره نظامی آمریکا توسط ماهواره‌بر خصوصی نیوزلندی به فضا پرتاب شد

0 1,027

ماهواره مخابراتی دارپا ( آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا توسط ماهواره‌بر شرکت نیوزلندی به مدار لئو پرتاب شد. این ماهواره R3D2 نام دارد و در حامل یک آنتن است. وزن این ماهواره ۱۵۰ کیلوگرم است. آنتن آن از پلیمرهای کپتون ساخته شده است که به دلیل وزن کم و مقاومت بالا در برابر اشعه ایکس از آن در ماهواره‌ها استفاده می‌شود. قطر آنتن آن ۲.۲۵ متر است به همین دلیل برای پرتاب به بهترین نحو جمع شده در کپسول ماهواره‌بر قرار گرفته و پس از قرارگیری در مدارش به حالت عادی باز خواهد گشت.
از تجهیزات این آنتن٬ دارپا (DARPA) فقط به یک فرستنده رادیویی پهن‌باند اشاره کرده ولی در مورد ترانسپاندرهای آنتن چیزی نگفته است. دارپا اعلام کرده این آنتن قادر به انجام ماموریت‌های مهمی است که برای انجام آن‌ها از ماهواره‌های مخابراتی بسیار سنگین‌تر استفاده می‌شود. قسمت‌های مختلف این ماهواره توسط پیمان‌کاران مختلف ساخته شده است. ساخت آنتن آن توسط ام‌ام‌ای دیزاین (MMA design) انجام شده و تولید حامل آنتن بر عهده نورث‌روپ  گرومن (northrop grumman) بوده است.

هدف از ساخت این ماهواره فراهم کردن ارتباطات با سرعت بالا برای ارتش آمریکا در مناطق دور افتاده است.


دارپا اعلام کرده است این ماهواره در صورت موفقیت اثبات می‌کند آنتن‌های غشائی بسیار کارآمد هستند و به سازندگان این گونه ماهواره‌های کوچک انگیزه می‌دهد تا سعی کنند با ورود به بازار به رقابت با ماهواره‌های مخابراتی مدار ژئو بپردازند. البته لازم به ذکر است برای انجام کاری که دو یا سه ماهواره مخابراتی مدار ژئو انجام می‌دهند نیاز به منظومه‌ای ‌ماهواره‌ای شامل ده‌ها آنتن در مدار لئو است.
فرد کندی (Fred kennedy) مدیر دفتر تاکتیکی دارپا در نشستی در سال ۲۰۱۷ در رابطه با این منظومه‌های ماهواره‌ای گفته بود:« هزینه‌ها و تاخیر‌های مکرر پرتاب ماهواره‌های بزرگ به خصوص ماهواره‌های نظامی ما را در بحران قرار داده و این مشکل خطری بزرگ برای امنیت ملی آمریکا است. پیچیدگی زیاد، نیاز به کارهای دستی  و آزمایش‌های متعدد باعث افزایش سرسام آور هزینه‌ها می‌شوند و این موضوع بحران را شدیدتر میکند. علاوه بر آن ماهواره‌های کوچک‌تر و ارزان‌تر، بسیار راحت‌تر جایگزین و تعمیر می‌شوند و قابلیت این را دارند که بدون نیاز به هزینه‌های بالا توسط ماهواره برهای کوچک‌تر پرتاب شوند.»
وی در این رابطه افزود:« علاوه بر همه‌ این‌ها ماهواره‌های مدار ژئو بسیار آسیب پذیرتر هستند چراکه در صورت از کار افتادن یا حمله به یکی از آن‌ها کل فرایند ارتباطی تا ماه‌ها مختل می‌شود اما اگر یکی از ماهواره‌های منظومه‌ی ماهواره‌ای مدار لئو از کار بیفتد ده‌ها ماهواره دیگر جای خالی آن‌را پر می‌کنند.»

پرتاب این آنتن توسط ماهواره‌بر جدید ارزان قیمت نیوزلندی الکترون انجام ‌شد. این ماهواره‌بر توسط شرکت خصوصی نیوزلندی به نام راکت‌لب (rocketlab) ساخته شده است و هزینه پرتاب محموله‌هایی تا وزن ۲۲۵ کیلوگرم به مدار لئو توسط این ماهواره‌بر تنها ۶ میلیون دلار است.
این پرتاب چهارشنبه در تاریخ ۲۸ مارس (۸ فروردین) ساعت ۱۲:۲۷ به وقت محلی (۳:۵۷ به وقت تهران) از پایگاه فضایی جزیره ماهیا در شمال نیوزلند انجام شد.

 
منبع spacelaunchschedule
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12502
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها