همکاری چین و آمریکا در اکتشاف ماه و موانع آمریکایی بر سر راه

0 650
پیشرفت فوق‌العاده چینی‌ها در عرصه فضایی و فرود ماه نورد این کشور بر کره ماه، سبب ایجاد احساس عقب‌ماندگی علمی در آمریکایی‌ها شده است.
پس از موفقیت چینی‌ها در فرود ماه نورد چانگ‌ای۴ (Chang e4) بر نیمه‌تاریک کره ماه و شروع نمونه‌برداری از خاک و سنگ‌های این نیمه مرموز از نزدیک‌ترین قمر کره زمین، مقام‌های آمریکایی که تاب پیشرفت رقیب خود را نداشتند، بلافاصله در روز جمعه ۱۸ژانویه جلسه‌ای تشکیل دادند تا طرح‌های اکتشافی در کره ماه با هماهنگی آژانس‌های فضایی دو کشور انجام شود.
در پروژه پرتاب ماه نورد به کره ماه، قرار بود ماهواره ال‌آر‌او (LRO) آمریکا به بررسی محل فرود و موقعیت این ماه نورد بپردازد، اما ماه نورد در موقعیت از پیش تعیین‌شده در کره ماه فرود نیامد.
مقام‌های آمریکایی امیدوار هستند با دریافت اطلاعات از محل فرود ماه نورد چینی و دریافت داده‌های استخراج‌شده این ماه نورد بتوانند به یافته‌های جدیدی درباره این کره دست یابند که زمینه‌ساز انجام مأموریت‌های دقیق‌تر در کره ماه خواهد بود.

ماهواره ناسا به نام لونار ریکانیسنس اوربیتر۱ (Lunar Reconnaissance Orbiter1) در تاریخ ۳۱ژانویه سال جاری به محل فرود تقریبی ماه نورد چینی  چانگ‌ای۴ می‌رسد و می‌تواند تصاویر هوایی باکیفیت بالا استخراج کند.

مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که یافته‌های مهم حاصل از همکاری با جامعه پژوهشی جهانی در ماه، فوریه سال جاری در مجمع فضایی سازمان ملل متحد در کشور اتریش به اشتراک گذاشته خواهد شد.
معضل‌های تبادل دانش و فناوری بین ناسا و آژانس فضایی
اکنون یکی از معضل‌های تبادل دانش و فناوری بین ناسا و آژانس فضایی در کشور چین، هشدار کنگره آمریکا و اف‌بی‌آی (FBI) است که با این تقابل دانش موافق نیستند و مقام‌های ناسا باید آن‌ها را متقاعد به این موضوع کنند که انتقال دانش و فناوری، داده یا دیگر اطلاعات سبب به خطر افتادن منافع آمریکا نمی‌شود.

مخالفت آمریکا با انتقال دانش به چین به‌ویژه پس از موج حملات سایبری که آمریکایی‌ها مقام‌های چینی را مسبب آن می‌دانند شدت یافته است. مقام‌های آمریکایی چند سال پیش نیز تقاضای همکاری با مقام‌های چینی در پروژه ماهواره رله کننده کوییکیو (Queqiao) داشتند که اکنون وظیفه ارسال اطلاعات دریافتی از ماه نورد چانگ‌ای۴ به زمین را بر عهده دارد؛ آمریکایی‌ها می‌خواستند با دریافت اطلاعات این ماهواره برای مأموریت‌های فضایی آینده ناسا به کره ماه برنامه‌ریزی انجام دهند.
منبع باشگاه خبرنگاران جوان
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12159
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها