1397/04/18

سالانه یک نمایشگاه مهم هوایی در کشور برگزار می‌شود

هوافضا به عنوان یکی از فناوری‌های اولویت الف نقشه جامع علمی کشور است و نمایشگاه‌های هوایی همواره تریبونی برای معرفی ظرفیت‌ها و دستاوردهای داخلی و حتی بین‌المللی در این حوزه بوده است. در میان تمامی نمایشگاه‌های هوایی که هر ساله در کشور برگزار می‌شود، دو نمایشگاه، شاخص‌تر و جامع‌تر از بقیه به نظر می‌رسند...
سالانه یک نمایشگاه مهم هوایی در کشور برگزار می‌شود

 هوافضا به عنوان یکی از فناوری‌های اولویت الف نقشه جامع علمی کشور است و نمایشگاه‌های هوایی همواره تریبونی برای معرفی ظرفیت‌ها و دستاوردهای داخلی و حتی بین‌المللی در این حوزه بوده است.
در میان تمامی نمایشگاه‌های هوایی که هر ساله در کشور برگزار می‌شود، دو نمایشگاه، شاخص‌تر و جامع‌تر از بقیه به نظر می‌رسند که یکی تحت عنوان "نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و فضایی  ایران" توسط اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران و با همکاری سازمان‌های دولتی گاهی هر ساله و گاهی دوسالانه در تهران برگزار می‌شد و دیگری تحت عنوان "نمایشگاه هوایی ایران" توسط شرکت نمایشگاه‌های هوایی پارس کیش در کنار سازمان منطقه آزاد کیش از ابتدا به صورت و سالانه در کیش در حال برگزاری است.
طی توافق و تفاهم نامه‌ای؛ برگزارکنندگان دو رویداد بزرگ نمایشگاهی کشور در حوزه هوایی، پس از برگزاری جلسات متعدد بین متولیان و ذی‌نفعان نمایشگاه‌های حوزه هوایی، به توافقی دست یافتند که این دو، هر کدام دوسالانه برگزار شوند و طی این تفاهم، سالانه تنها یک رویداد مهم نمایشگاهی هوایی در کشور برگزار خواهد شد. امیدواریم این اقدام، گام بزرگی در راستای هم افزایی بیش از پیش ظرفیت‌های صنعت هوایی کشور باشد.
هر کدام از این دو نمایشگاه، تاکنون ۸ دوره برگزاری را پشت سر گذاشته‌اند و دستاوردهای آنان را باید به رای فعالین عرصه هوایی گذاشت. جدای از این دو، هر ساله برگزارکنندگان جدیدی وارد این عرصه می‌شوند و تحت عناوین مختلفی اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های هوایی می‌کنند. سوال بزرگ در این باره، ظرفیت صنعت هوایی ماست، چرا که قسمت اعظمی از شرکت کنندگان همه نمایشگاه‌های کشور را نهادها و شرکت‌های ثابتی تشکیل می‌دهند. در صورتی شرکت مداوم آن‌ها در نمایشگاه‌های مختلف توجیه پذیر خواهد بود که هر بار، دستاورد و یا محصول جدیدی را عرضه کنند که با نگاهی واقع بینانه به این نتیجه می ‌رسیم که اینگونه نیست.

داخلی |

نظر شما

پربازدیدکننده ترین خبر

کوتاه و خواندنی، نخستین اتصال دو سفینه سرنشین‌دار چه وقت انجام شد؟

روز ۱۴ژانویه ۱۹۶۹سفینه سایوز-۴ (Soyuz) با یک سرنشین به نام ولادیمیر شاتالف به فضا پرتاب شد. یک روز بعد باریس والینف ، الکسی یلیسیف و یوگنی خرونف با سایوز-۵ راهی مدار زمین شدند. این سفینه بعد از رسیدن به مدار تعیین شده، به ردیابی سایوز-۴ پرداخت و ان را در فضا پیدا کرد. پس از آن دو ناو در حالی که هرکدام با سرعتی در حدود ۳۰هزار کیلومتر در ساعت حرکت می کردند، کم کم به هم نزدیک شدند و سرانجام عمل اتصال صورت گرفت. پس از الحاق دو سفینه ، یلیسیف و خرونف در حالی که لباس مخصوصی به تن داشتند از سایوز-۵ بیرون آمده، با یک راهپیمایی خود را به سایوز-۴ رساندند و به درون آن راه یافتند. آن گاه دو سفینه از هم جدا شدند. به این ترتیب سایوز-۴ با سه سرنشین و سایوز-۵ با یک سرنشین به زمین بازگشتند. این نخستین اتصال دو سفینه سرنشین‌دار همچنین نخستین جابه جایی سرنشین در یک سفر فضایی بود.