1397/04/10

تاخیر دوباره در پرتاب تلسکوپ فضایی "جیمز وب"

در پی مشکلات فنی ایجاد شده برای تلسکوپ فضایی "جیمز وب"، ناسا پرتاب این تلسکوپ را به سال ۲۰۲۱موکول کرد. دلیل این تاخیر، مشکلات فنی و افزایش هزینه‌ها اعلام شده است. گفته شده که ناسا، خطاهایی از جمله استفاده از چسب نامناسب برای نگه داشتن اجزای تلسکوپ، در این پروژه یافته که این خطاها نتیجه کوتاهی نخستین...
تاخیر دوباره در پرتاب تلسکوپ فضایی "جیمز وب"

دلیل این تاخیر، مشکلات فنی و افزایش هزینه‌ها اعلام شده است. گفته شده که ناسا، خطاهایی از جمله استفاده از چسب نامناسب برای نگه داشتن اجزای تلسکوپ، در این پروژه یافته که این خطاها نتیجه کوتاهی نخستین پیمانکار این پروژه یعنی شرکت نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) بوده‌اند.
ماه گذشته، ناسا اعلام کرد که طی آزمایش ارتعاشی انجام شده توسط نورثروپ گرومن، پیچ‌های اتصال از تلسکوپ خارج شده‌اند. اگرچه ناسا اعلام کرده که به زودی قطعات گم شده را پیدا می‌کند اما اکنون تایید شده دو پیچ اتصال که قیمتی حدود یک میلیون دلار دارند، هنوز پیدا نشده‌اند.
این تلسکوپ که قیمت آن در حال حاضر، بیش از هفت میلیارد دلار است، جانشینی برای تلسکوپ فضایی "هابل" (Hubble) محسوب می‌شود.
قرار بود تلسکوپ جیمز وب، در سال جاری پرواز کند اما ناسا تاریخ پرواز را ابتدا به سال ۲۰۱۹ و سپس ۲۰۲۰ موکول کرده بود. در هر حال تاریخ جدید اعلام شده توسط ناسا، سال ۲۰۲۱ است.
جیم برایدنستاین (Jim Bridenstine)، مدیر ناسا گفت: «تلسکوپ جیمز وب، برای پژوهش‌های آینده که فراتر از پژوهش‌های تلسکوپ هابل هستند، حیاتی است. این تلسکوپ می‌تواند ماموریت های شگفت‌آوری انجام دهد که پیش از این، انجام دادن آنها ممکن نبود. به رغم چالش‌های پیش رو، مقامات ناسا تایید می‌کنند که جیمز وب، در ماموریت‌های خود موفق خواهد شد.ة