اولین شرکت فضایی خصوصی چین با موفقیت ماهواره‌بر خود را پرتاب کرد

0 379

اولین پرتاب خصوصی ماهواره‌بر در چین، در تاریخ ۱۶مه میلادی توسط ماهواره‌بر  OS-X  متعلق به شرکت فضایی وان اسپیس (OneSpace) با موفقیت انجام شد و این ماهواره‌بر به ارتفاع ۱۲۷هزار پایی از سطح زمین رسید.
شرکت” وان اسپیس”(OneSpace)، اولین شرکت در میان شرکت‌های خصوصی فضایی در چین است که موفق به پرتاب موشک شده است.
شو چانگ، مدیر این شرکت، در گفت‌وگویی گفت: «این برای اولین بار است که یک ماهواره‌بربا فناوری‌های کاملا داخلی تولید شده و توسعه یافته است.»
ماهواره‌بر “OS-X” شرکت وان اسپیس در پرواز آزمایشی خود به ارتفاع ۱۲۷ هزار پایی یا ۴۰ کیلومتری از سطح زمین رسید.
ماهواره‌بر “OS-X”، یک ماهواره‌بر تک مرحله‌ای با ارتفاع تقریبا ۹ متری و وزن حدودی ۷.۲ تنی است و نیروی پیشرانی در حدود ۳۵۰ کیلونیوتن تولید می‌کند. تست موتور سوخت جامد این راکت زیرمداری که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ انجام شد، در تصویر زیر به نمایش گذاشته شده است:


ظرفیت بارگیری این ماهواره‌بر تقریبا ۲۲۰ پوند و معادل ۱۰۰ کیلوگرم است. این در حالی است که ظرفیت بارگیری ماهواره‌بر فالکون ۹ (Falcon9) شرکت اسپیس ایکس ۵۰ هزار پوند است. در تصویر زیر OS-X در حین برخاست مشاهده می‌شود:

پس از موفقیت OS-X، این شرکت امیدوار است که تا پایان سال ۲۰۱۸ راکت مداری OS-M1 را آزمایش کند. این ماهواره‌بر قادر خواهد بود محموله‌ای به وزن ۲۰۵ کیلوگرم را به مدار LEO ببرد.
شرکت وان اسپیس در سال ۲۰۱۵ تاسیس شده است و اولین شرکت خصوصی چینی است که مجوز توسعه ماهواره‌برهای فضایی را کسب کرده است. این شرکت تحت حمایت اداره دولتی علوم، فناوری و صنعت برای دفاع ملی (SASTIND) می‌باشد و تاکنون در مراحل مختلف مجموعا ۷۷.۶ میلیون دلار بودجه دریافت کرده است.

البته این شرکت از لحاظ شروع پرتاب‌ها در بین شرکت‌های خصوصی چینی اولین نیست. ماه گذشته شرکت آی-اسپیس (i-Space) راکت سوخت جامد خود را به ارتفاع ۱۰۸کیلومتری سطح زمین پرتاب کرد. برای مشاهده دیگر فعالان بخش خصوصی فضایی چین می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.
مدیر این شرکت اظهار کرد، وان اسپیس برنامه دارد که یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان در عرصه پرتاب ماهواره‌های کوچک به فضا باشد و امیدوار است که نسخه چینی شرکت اسپیس ایکس باشد. هدف وان اسپیس این است که هزینه پرتاب محموله را به کمتر از ۱۰ هزار دلار برای هر کیلوگرم کاهش دهد.
چانگ افزود: «شرکت اسپیس ایکس در آمریکا اولین شرکت خصوصی در این حوزه است و ما می‌خواهیم در چین اولین باشیم.»
شرکت وان اسپیس با اینکه خصوصی است ولی بودجه‌های آن از طریق دولت چین تامین می‌شود. انتظار می‌رود این شرکت در عرصه “پرتاب ماهواره‌های کوچک به فضا” با رقیب‌های متعددی رو به رو شود.
علاوه بر این، شرکت‌های فضایی خصوصی زیادی در چین هستند که به زودی ماهواره‌برهای خود را آزمایش خواهند کرد.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=7026
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها