ماهواره‌سازی همچنان با طعم تحقیقاتی

0 612

منوچهر منطقی، رئیس مرکز ملی فضایی معاونت علمی با وجود تعدد پلتفرمهای ماهواره‌های تحقیقاتی ساخته شده در کشور طی سالها توسط دانشگاه‌ها از جمله امیرکبیر، علم و صنعت، شریف و غیره  در گفتگو با خبرگزاری‌ها اظهار داشت:«نیاز است که بیشتر بر روی ماهواره‌های تحقیقاتی تمرکز شود، زیرا در این حوزه هنوز به پیشرفت قابل توجهی نرسیده ایم».

پلتفرمهای تحقیقاتی معمولا جزء گامهای اولیه برای دستیابی به ماهواره‌های کاربردی محسوب می‌شوند یا اینکه برای اهداف خاص دانشگاهی و علمی یا آموزشی استفاده می‌شوند. بدین ترتیب مقصود رییس ملی فضایی از نرسیدن به پیشرفت قابل توجه مشخص نیست. چرا که با وجود هزینه‌های فراوان و اعلام موفقیت‌های پیاپی توسط سازندگان تنها اشکال میتواند از سیاستگذاری‌ها و مسیر حرکت بوده باشد که نتوانسته این تلاش‌ها را در جهت رسیدن به مرحله بعد جهت دهی کند.
به گفته منطقی، عدم توجه کافی به برنامه‌های توسعه کاربرد فناوری‌های فضایی در اقتصاد ملی و نقش کمرنگ بخش خصوصی در فعالیت‌های فضایی از دیگر از نقایص ما در این حوزه است.
وی ادامه داد:«عدم تفکیک وظایف سیاستگذاری، اجرا و نظارت و توسعه سامانه‌های فضایی با پلتفرم‌های متنوع و با ماموریت‌ها و کارکرد‌های مشابه از دیگر اقدامات مورد نیاز در بخش هماهنگی است».

 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6594
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها