ماهواره‌های گران‌قیمت، آسیب‌پذیر در برابر تهدیدهای ارزان‌قیمت

0 579

با وجود پیشرفت‌های صورت‌گرفته در فناوری‌های ماهواره‌ای، طبق گزارشی که توسط موسسه CSIS منتشر شده، بسیاری از ماهواره‌های نظامی گران‌قیمت همچنان نسبت به پارازیت‌های ایجادشده توسط ابزارهای ارزان‌قیمت آسیب‌پذیر هستند. بر اساس این گزارش “فناوری‌ که برای ایجاد تداخل در بسیاری از انواع سیگنال‌های ماهواره‌ای لازم است را می‌توان در بازار تجاری با قیمت نسبتا پایین تهیه کرد”

تهدیدهای الکترونیکی دیگر از جمله حمله جعلی (Spoofing) که گیرنده‌ها را طوری فریب می‌دهد که باور کنند داده‎های دستکاری‌شده از سمت هکر، واقعیست گزینه ارزان‌قیمت دیگری برای هکرها در جنگ‌های فضایی می‌باشد. این حمله‌ها می‌توانند ارتباطات، مکانیابی، ناوبری و زمانبندی ماهواره‌ها را دچار اختلال کنند.

گزارش موسسه آمریکایی CSIS که روز 12ام آوریل سال جاری میلادی و تحت عنوان “بررسی تهدیدهای فضایی ۲۰۱۸” منتشر شد، همچنین اشاره دارد که کشورهای رقیب آمریکا در راستای جنگ فضایی به فناوری‌های مداخله‌گر در سیگنال‌های ماهواره‌ای به اندازه سلاح‌های ضدماهواره‌ای اهمیت می‌دهند. برای مثال طبق گفته تاد هریسون (Todd Harrison)، کیتلین جانسون (Kaitlyn Johnson) و توماس رابرتز (Thomas Roberts) نویسندگان این گزارش، چین توسعه و پیاده‌سازی این سامانه‌ها را در اولویت‌های نخست خود قرار داده است. علاوه بر این روسیه نیز طی سال‌های اخیر در مناقشات اوکراین و سوریه، ظرفیت‌های ایجاد اختلال و حمله جعلی خود را به اثبات رسانده است. این گزارش در مورد استفاده از فناوری‌های روسی در این مناقشات می‌افزاید: این موضوع نشان‌دهنده‌ی ظرفیت‌های پیشرفته حمله الکترونیکی روسیه و بر خلاف ادعای برخی تحلیلگران مبنی بر این می‌باشد که از سال ۱۹۹۱ به بعد این کشور به مداخله و فریب سیگنال‌های ماهواره‌ای توجهی نداشته است.

این گزارش تنها به قدرت‌های فضایی همچون روسیه و چین بسنده نکرده و از ظرفیت و تمایل کشورهایی از جمله ایران و کره شمالی برای تداخل در ارتباطات ماهواره‌ای و سیگنال‌های GPS خبر داده است. ضمن اینکه گزارش مذکور به احتمال گسترش توانایی تداخل و حمله جعلی در سطح جهان اشاره دارد. این گزارش می‌افزاید: «وقتی که یک سامانه تداخلی یا حمله جعلی توسعه یابد، تولید و پیاده‌سازی آن به صورت انبوه نسبتا ارزان می‌باشد و می‌تواند بین بازیگران دولتی و غیردولتی عرصه فضا تکثیر شود.»

برای مقابله با تهدیدهایی از این دست، نیروی هوایی ارتش آمریکا دست به ساخت ماهواره‌هایی پیشرفته و فعال در فرکانس‌های بالای رادیویی زده تا مخابرات ماهواره‌ای خود را در مقابل تهدیدها و حملات الکترونیکی ایمن سازد. علاوه بر این، وزارت دفاع این کشور در ژانویه سال ۲۰۱۸ طی عملیاتی به منظور آماده‌سازی سربازان برای فعالیت در محیط‌های بدون GPS، در سیگنال‌های GPS تداخل ایجاد کرد تا خلبانان پرواز در شرایط حضور جنگ‌افزارهای الکترونیکی را تجربه کنند.

منبع defensenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6592
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها