اولین ایستگاه فضایی چین در ماه آوریل وارد اتمسفر می‌شود

0 877

قرار است ایستگاه فضایی چین پس از شش سال و نیم گردش در مدار زمین، در ابتدای ماه آوریل وارد اتمسفر شود. به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، این ایستگاه فضایی بدون سرنشین که Tiangong-1 نام دارد، در سال ۲۰۱۶ میلادی ارتباط خود را با زمین از دست داد و در حال حاضر توسط آژانس‌های فضایی مختلف ردگیری می‌شود. بر اساس پیش‌بینی‌ها، این ایستگاه فضایی جایی بین عرض جغرافیایی ۴۲.۷ درجه شمالی و ۴۲.۷ درجه جنوبی با سطح زمین برخورد می‌کند. 
ایستگاه فضایی Tiangong-1 10.5 متر طول و ۸۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد و در ارتفاع ۲۶۰ کیلومتری در مدار زمین حرکت می‌کند. از تاریخ ۱۶دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی که مدار حرکت این ایستگاه فضایی توسط متخصصان اصلاح شد، ارتفاع مدار آن به‌مرور کاهش‌یافت و قرار است درنهایت این ایستگاه فضایی وارد اتمسفر ‌شود. معمولاً چنین وضعیتی مشکل‌ساز نیست و پیش‌ازاین چندین فضاپیمای غول‌پیکر ازجمله ایستگاه فضایی میر که ۱۲۰ تن وزن داشت، وارد اتمسفر زمین شده و بدون حادثه سوخت. اما رویه آژانس‌های فضایی این است که تمام فضاپیماهای بزرگ به‌صورت کنترل‌شده وارد اتمسفر شوند تا از سوختن و سقوط آن‌ها در اقیانوس اطمینان حاصل شود. 
در مورد Tiangong-1 موضوع متفاوت است. این فضاپیما ارتباط خود را با مرکز کنترل ازدست‌داده و احتمالاً غیرفعال شده است. بنابراین محل سقوط و زمان آن به‌طور دقیق مشخص نیست. از طرفی فعالیت‌های خورشیدی می‌تواند موجب توسعه اتمسفر بیرونی و درنتیجه افزایش جاذبه نسبت به فضاپیماهای موجود در مدارهای پایینی زمین شود. بدین ترتیب پیش‌بینی زمان سقوط این ایستگاه فضایی با ۲۰درصد خطا همراه است. منطقه سقوط احتمالی نیز بسیار وسیع است و حدود دوسوم سطح زمین را پوشش می‌دهد. بنابراین درصورتی‌که بخشی از قطعات یا سوخت موجود در مخازن ایستگاه فضایی از اتمسفر عبور کند و به مناطق مسکونی زمین برسد ممکن است فاجعه ساز شود. 

 
منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5906
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها