خودکفایی در طراحی و راه اندازی حوزه ایستگاه های زمینی

0 1,013

مدیرکل فناوری اطلاعات سازمان فضایی گفت:«در حوزه ایستگاه‌های زمینی خودکفا هستیم و می توانیم یک ایستگاه دریافت اطلاعات از ماهواره را به صورت کامل طراحی، نصب و راه اندازی کنیم».
مهدی ابوالقاسمی درباره توسعه، پیشرفت و آبادانی جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی در حوزه فناوری فضایی اظهار کرد:«در حوزه ایستگاه‌های زمینی در سال‌های گذشته در مجموعه سازمان فضایی اقدامات خوبی هم در حوزه سیستم‌های دریافت اطلاعات از ماهواره و هم در زیرساخت‌ها برای نصب این تجهیزات در مراکز فضایی انجام شده است».
وی افزود:«در حال حاضر سه مرکز فعال از جمله مراکز ماهدشت، قشم و بوشهر را در کشور داریم و همچنین سه مرکز دیگر نیز در برنامه داریم که امیدواریم آن‌ها نیز فعال شود».
ابوالقاسمی گفت:«زمانی که ماهواره‌ای از فراز کشورمان عبور می کند باید از لحاظ جغرافیایی این امکان را داشته باشیم که در نقاط مختلف بتوانیم از اطلاعات ماهواره استفاده کنیم یا اینکه اطلاعاتی را که برای کنترل ماهواره‌ها نیاز است، به آن ارسال کنیم و به همین خاطر باید سطح جفرافیایی کشورمان از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب را پوشش دهیم».
وی در باره اینکه نقطه کور درکشور وجود دارد، ادامه داد:«به دلیل اینکه گذرهای ماهواره‌ای زمان‌های خاصی دارند ، حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه فرصت داریم تا با ماهواره ارتباط برقرار کنیم و ممکن است منطقه ای که ماهواره از بالای آن عبور می‌کند ایستگاهی نباشد که بتوان از آن گذر اطلاعات دریافت کرد اما به دلیل اینکه در روز سه یا چهار گذر از فراز کشومان انجام می شود می‌توان در گذرهای بعدی اطلاعات را دریافت کرد».
مدیر کل فناوری اطلاعات سازمان فضایی توضیح داد:«شبکه ایستگاه‌ها و گستره آن‌ها به این علت است که زمان ارتباط با ماهواره افزایش پیدا کند، هر چه تعداد این ایستگاه بیشتر باشد زمان ارتباط با ماهواره بالاتر می رود و این امر نیز به تسلط و کنترل ماهواره منجر خواهد شد».
ابوالقاسمی تصریح کرد:«حوزه ایستگاه ها نیز مانند طراحی ساخت ماهواره و پرتابگرها و بخش های اساسی آن که مربوط به زنجیره‌های مخابراتی است در تحریم بوده و خوشبختانه با تلاش هایی که در سازمان و همچنین در دانشگاه های کشور صورت گرفته در حال حاضر در این حوزه خودکفا هستیم و می توانیم یک ایستگاه زمینی دریافت اطلاعات از ماهواره را در کشور به صورت کامل طراحی، نصب و راه اندازی کنیم».


منبع خبرگزاری صدا سیما
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5740
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها