1396/11/17

تصویر نجومی روز ناسا: ناهید در برابر خورشید فرابنفش

سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) نوع عجیبی از خورشیدگرفتگی اتفاق افتاد و به جای آن‌که قرص ماه در برابر خورشید قرار بگیرد، این سیاره ناهید بود که از مقابل ستاره منظومه شمسی عبور کرد. این پدیده نادر را «گذر» می‌نامند.
تصویر نجومی روز ناسا: ناهید در برابر خورشید فرابنفش

سیاره ناهید در فاصله‌ای نزدیک‌تر از زمین به دور خورشید می‌چرخد و به همین دلیل، از روی زمین می‌توان آن را با هلال‌های مختلف مشاهده کرد. این پدیده «اهله ناهید» نام دارد و طی آن، هرچه ناهید به ما نزدیک‌تر باشد، هلال باریک‌تر و درخشان‌تری دارد و هرچه از ما دورتر باشد، قرص کامل‌تر ولی کم‌نورتری را به نمایش می‌گذارد.
گاه پیش می‌آید که ناهید شبیه به خورشیدگرفتگی، روی صفحه دایرة‌البروج قرار می‌گیرد. هلال آن کاملاً از بین می‌رود و سیاره به شکل دایره‌ای تیره‌رنگ روی قرص خورشید دیده می‌شود. در چنین شرایطی، می‌توان شاهد نوعی خورشیدگرفتگی حلقوی بود که حلقه آتشین خورشید بسیار بزرگ است. اخترشناسان ترجیح می‌دهند به‌جای این تشبیه‌های شاعرانه، چنین پدیده‌ای را گذر یا عبور ناهید از مقابل خورشید بنامند. پژوهشگران با استفاده از تلسکوپ فضایی کپلر، به دنبال پدیده‌های مشابهی در دیگر ستارگان کهکشان راه‌شیری هستند تا با تشخیص افت نور حاصل از گذر سیارات فراخورشیدی در مقابل ستاره مادرشان، وجود آن‌ها را آشکار کنند.

تصویری را که اینجا می‌بینید، رصدخانه دینامیک خورشیدی (SDO) حین گذر ناهید ثبت کرده است و خورشید را در سه رنگ متناظر با طیف‌های فرابنفش نشان می‌دهد. ناحیه تیره‌رنگی که در سمت راست خورشید دیده می‌شود، حفره‌ای در تاج خورشید است؛ جایی که میدان مغناطیسی خورشید از سطح خورشید کنار رفته و امکان فرار بادهای خورشیدی شدید را فراهم کرده است.
سیاره ناهید، قرص کوچک تیره‌رنگی است که نزدیک به بالای خورشید دیده می‌شود. گذر بعدی سیاره ناهید سال ۲۱۱۷ میلادی (۱۴۹۶ شمسی) اتفاق خواهد افتاد.

نجوم | عکس و فیلم و اینفوگرافیک |