سه فضانورد ایستگاه فضایی بین المللی راهی زمین شدند

0 697

مرکز هدایت پروازهای فضایی روسیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد: فضاپیمای «سایوز ام.ای-05» ساعت 11 و 15 دقیقه به وقت مسکو وارد جو کره زمین می شود. 
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از گزارش مرکز هدایت پروازهای فضایی روسیه نوشت: مطابق برنامه، محفظه ویژه فضاپیمای سایوز حامل سه فضانورد ساعت 11 و 38 دقیقه بامداد امروز به وقت مسکو در 147 کیلومتری جنوب شرقی منطقه ژزکازگان استان کاراگاندی قزاقستان فرود می آید.
سرگئی ریزانسکی فضانورد روس، رندولف برزنیک آمریکایی و پائولو نسپولی ایتالیایی سه فضانوردی هستند که پس از حدود شش ماه ماموریت در ایستگاه فضایی بین المللی به زمین بازمی گردند. 
در زمان حاضر یک فضانورد روس و دو آمریکایی در حال انجام ماموریت در ایستگاه فضایی بین المللی هستند.
ایستگاه فضایی بین المللی که با مشارکت بیش از 15 کشور ساخته شده، در مدار نزدیک و در ارتفاع 330 تا 435 کیلومتری از سطح زمین در حرکت است که روزی 15 بار دور این سیاره گردش می کند. 
این ایستگاه محصول همکاری مشترک سازمان های فضایی آمریکا، روسیه، اروپا، ژاپن، و کانادا است؛ سازمان فضایی برزیل نیز با این برنامه همکاری می کند و چین نیز علاقه خود را برای پیوستن به این جمع بویژه از طریق همکاری با سازمان فضایی روسیه اعلام کرده است.
روسیه از امکانات گسترده پرتاب موشک برای حمل ماهواره و تاسیسات فضایی خود و همچنین برای کشورهای دیگر برخوردار است و آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا نیز از این سامانه ها روسی استفاده می کنند؛ روسها حتی از پایگاه های خارج از مرزهای خود نیز عملیات پرتاب ماهواره و فضاپیما را برای کشورهای دیگر اجرا می کند.

منبع ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5304
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها