منطقه بیتسی بدلندز :منظره ای فضایی در آمریکا

0 1,036

زمین‌های سنگلاخی “بیتسی”یا bitsi de-na-zin نامی است که به زمین‌های لم‌یزرع بسیار بزرگی که در شمال غربی صحرای نیومکزیکو  درآمریکا قرار دارند و شکل و حالت سنگ‌ها و زمین در آن بسیار عجیب است اطلاق می‌شود. فرسایش ناشی از آب و باد در طول سالیان متمادی باعث به وجود آمدن حالت‌های عجیبی از سنگ‌ها به شکل مخروطی, قارچی و سایر شکل‌های عجیب و غیرمعمول شده است.

پارک ملی بدلندز آمریکا
کلمه “بیتسی” از کلمه نواجویی “bistahi” که به معنی “شکل‌هایی از خشت” است گرفته‌شده. این مناطق بسیار کم بازدید و ناشناخته زمانی حدود 70 میلیون سال پیش یک دلتای کنار رودخانه‌ای باستانی در نزدیکی سواحل یک دریای باستانی بود. بعد از پایین آمدن سطح آب مناطق سرسبز و پرآبی در کنار رودخانه بیتسی به وجود آمدند که زیستگاه شمار زیادی از حیوانات ماقبل تاریخ در آمریکا بودند. زمانی که آب به‌طور کامل ناپدید شد لایه‌هایی از سنگ ماسه، سنگ‌های رسوبی و زغال برجای گذاشت. زغال این مناطق در آتش‌های باستانی که قرن‌ها طول می‌کشیدند به‌طور کامل سوخت. سپس فرسایش مناطق بیتسی را به شکلی که ما امروز می‌بینیم درآورد. شش هزار سال قبل پس از آخرین عصر یخبندان در آمریکا آب‌های حاصل از آب شدن یخچال‌های طبیعی باعث به وجود آمدن شکل‌های عجیب امروزی از فرسایش سنگ‌ها و سنگ شدگی چوب‌ها و… شده. معمولاً در مناطق بیتسی سه نوع شکل دیده می‌شود: شکل “اوجو آلامو” از رسوب خاکستر یک آتش‌فشان که سال‌ها پیش فوران کرده تشکیل می‌شود و در زیر آن شکل‌های fruitland و Kirtland shale  قرار دارند.

 

 

منطقه بیتسی بدلندز
اوجو آلامو مربوط به دوران زمین‌شناسی مزوزوئیک و سنوزوئیک است و حاوی بیشتر فسیل دایناسورهای ماقبل تاریخی آمریکاست. Fruitland دارای لایه‌هایی از سنگ ماسه‌ای، شل و زغال است و زمانی به وجود آمد که شرایط آب و هوایی آمریکا باتلاقی، گرم و مرطوب بود و زهکشی در سطح پایینی بود. fruitland را بیشتر می‌توان در نواحی غربی این منطقه مشاهده کرد. شکل‌های kirtland shad از مواد آبرفتی و ته‌نشینی آن‌ها در زهکشی‌های فراوان در مناطق مسطح ساحلی در دورکرتاسه حاصل‌شده‌اند و بر روی شکل‌های fruitland قرار می‌گیرند. این شکل‌ها را می‌توان در قسمت‌های شرقی این سرزمین سنگلاخ و بی‌آب‌وعلف مشاهده کرد. اکثر اشکال خاکستری که در این منطقه قرار دارند از این نوع هستند. اشکال منحصربه‌فرد تخم‌مرغی که در قسمت “کارخانه تخم‌مرغ” قرار دارند نیز حاصل فرسایش هستند. ترک‌های آن‌ها حاصل تفاوت‌های آب و هوایی ست و ظاهر خال‌دار آن‌ها به دلیل وجود مواد معدنی موجود در جریان‌هایی است که از میان سنگ‌های رسوبی عبور می‌کنند.

 
منبع همگردی
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5092
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها