پرتاب قریب‌الوقوع ماهواره جاسوسی مراکش و ابراز نگرانی الجزایر

0 965

مسئولان مراکشی تلاش دارند پرتاب ماهواره جاسوسی این کشور بانام “محمد ششم” که طی هفته آتی انجام می‌شود، در سکوت کامل انجام گیرد تا شاید از حساسیت همسایگان بکاهند.سایت رسمی مرکز فضایی “گویان” فرانسه اعلام کرد که این ماهواره بانام “محمد ششم”(نام پادشاه مراکش) هفته آینده به فضا پرتاب خواهد شد. مراکش این ماهواره را از فرانسه خریده است.

مرکز فضایی گویان محل پرتاب ماهواره‌برهای سازمان فضایی اروپا است که در منطقه گویان فرانسه واقع در شمال آمریکای جنوبی واقع‌شده است. این مرکز توضیح داد، ماهواره مذکور برای جمع‌آوری اطلاعات از خاک مراکش و کنترل بر آن، توسط دو شرکت فرانسوی به‌صورت مشترک طراحی و ساخته‌شده است.با این‌حال سایت‌های اروپایی متخصص در این حوزه اعلام کرده‌اند که انتخاب این ماهواره از سوی مراکش برای خرید، در راستای تقویت فعالیت‌های امنیتی این کشور بوده و ماهواره مذکور در قالب قراردادی در سال ۲۰۱۳ از فرانسه خریداری‌شده است.

مراکش در این قرارداد دو ماهواره از این مدل را حدود ۵۰۰ میلیون یورو خریداری کرده است. پرتاب این ماهواره جدید از سوی مراکش موجب نگرانی الجزایر، رقیب و همسایه مراکش شده است.روزنامه الشروق چاپ الجزایر به نقل از یک گزارش اسپانیایی نوشت، مراکش یک ماهواره جاسوسی را پرتاب خواهد کرد که این ماهواره زمین را با دقت بالایی به‌صورت کاملاً محرمانه رصد می‌کند و قادر است تصاویری با دقت بالا تهیه کند. این ماهواره منطقه وسیعی را به‌صورت ۲۴ ساعته کنترل می‌کند و می‌تواند هرگونه تغییر کوچک و بزرگ را ثبت کند.در این گزارش آمده است، مسئله تنها مربوط به یک ماهواره نیست بلکه به برنامه‌هایی برمی‌گردد که ارزش پولی آن‌ها بیش از ۵۰۰ میلیون یورو بوده و شامل دو ماهواره است، یکی ماهواره‌ای که در تاریخ هشتم نوامبر جاری پرتاب خواهد شد و دیگری ماهواره‌ای که قرار است در سال ۲۰۱۸ میلادی به فضا پرتاب شود اما اطلاعات زیادی از آن وجود ندارد.

در این گزارش آمده است، محرمانه بودن قرارداد خرید این ماهواره‌ها، کشف و معرفی برخی از ویژگی‌های آن‌ها را دشوار می‌کند اما باید گفت، این ماهواره‌های نظامی مراکش توان رصد و جمع‌آوری اطلاعات به‌صورت دقیق در نواری به طول ۸۰۰ کیلومتر را داشته و می‌توانند ۵۰۰ عکس در روز گرفته و هر شش ساعت آن‌ها را برای ایستگاه کنترلی زمینی ارسال کنند.روزنامه البلاد چاپ الجزایر ماه گذشته میلادی گزارشی را در خصوص آغاز طرح کمیته‌ای دولتی و مشترک برای نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های کنترلی و پوشش‌های بتنی مجهز به برنامه‌های الکترونیکی و دستگاه‌های پارازیت جهت افزایش کنترل‌ها بر مرزهای این کشور با مراکش منتشر کرد.

این روزنامه الجزایری در ادامه نوشت: این اقدام باانگیزه‌های امنیتی هم‌زمان با قصد وزارت دفاع مراکش برای پرتاب ماهواره‌ جاسوسی انجام شد. هدف از پرتاب ماهواره جدید مراکش آغاز فعالیت‌های جاسوسی در مرزهای الجزایر است.
در حال حاضر تنش در روابط مراکش و الجزایر در پی اظهارات عبدالقادر مساهل، وزیر خارجه الجزایر در انتقاد از مراکش افزایش‌یافته است.

 
منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5022
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها