مسابقه فضایی روسکاسموس به یاد فضانورد قهرمان روسیه

0 1,383

سیروس برزو : سازمان فضایی روسیه روسکاسموس امسال مسابقه ای فضایی را به یاد فضانورد الکساندر سریبروف برپا کرد. هدف این مسابقه، ترویج زاویه های مختلف فضانوردی از جمله فناوری فضایی، علوم طبیعی و علوم زمینی است. مخاطب این مسابقه دانش آموزان 12 تا 18 ساله هستند. موضوعات مسابقه عبارتند از:
موشک های مدل قابل پرواز، مبانی فن آوری ها و نرم افزارهای پیشرفته برای مدل سازی موشک، پروژه های موشک و فناوری فضایی آینده، فناوری موشک و فضا گذشته و حال (مدل های قابل پرواز و ماکت ها)، سیستم های موشکی – فضایی و فناوری های فضایی، اطلاعات و برنامه نویسی، رباتیک و الکترونیک، آزمایش های فضایی و زمین: نتایج و ایده های جدید، تحقیق و توسعه در تاریخ فضانوردی، زیست شناسی کیهانی، روانشناسی و پزشکی، ستاره شناسی، اخترفیزیک و خطر سیارک ها، محیط زیست و فضانوردی، پشتیبانی متدولوژی آموزش فضایی.
سنت برگزاری مسابقات فضانوردی از سال 1971 در مرکز آموزشی فضانوردان ایجاد شد. بعد از فروپاشی شوروی از سال 1992 به دلیل مشکلات مالی رو به رشد روسیه برگزاری مسابقه به حالت تعلیق درآمد. اما چند سال بعد به لطف الکساندر سریبروف فضانورد قهرمان اتحاد جماهیر شوروی مسئول “اتحادیه جوانان علاقمند به هوا و فضا” مجددا احیا شد.
الکساندر سریبروف تا پایان عمرش در زمینه ترویج فضانوردی تلاش کرد. وی متاسفانه در جریان آخرین ماموریت فضائیش در سال 1994 دچار نوعی مسمومیت شد که در سال های آخر عمر چندین بار تحت عمل جراحی ریه قرار گرفت اما بالاخره در نوامبر 2013 درگذشت.