همکاری‌های استراتژیک سازمانهای فضایی هند و رژیم صهیونیستی

0 756

سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) اعلام کرده است که قصد دارد همکاری‌های خود با رژیم صهیونیستی را در زمینه‌ی سامانه‌های رانشگر الکتریکی و مخابرات نوری گسترش دهد.

کران کومار (Kiran Kumar) رییس ایسرو می‌گوید این سازمان امیدوار است که در آینده‌ی نزدیک همکاری‌های کلیدی‌ را در مورد فناوریهای فضایی با سازمان فضایی رژیم صهیونیستی (ISA) شکل دهد و یک گام مهم در راستای تفاهم‌نامه‌ای که ماه گذشته در جریان سفر نارندرا مودی (Narendra Modi) نخست‌وزیر هند به سرزمین‌های اشغالی امضا شده بود بردارد. تمرکز اصلی این تفاهم‌نامه بر توسعه‌ی فناوری در زمینه‌های پیشرانش الکتریکی برای ماهواره‌های کوچک، ساعت‌های اتمی و  مخابرات اپتیکال در مدارهای GEO و LEO می‌باشد. کومار با تایید این موارد افزود: «ما به دنبال همکاری در زمینه‌ی تکنیکهای مخابرات اپتیکال و سامانه‌های پیشرانش الکتریکی هستیم.

همکاری هند با رژیم صهیونیستی در زمینه‌ی ارتباطات و هوافضا به نسبت همکاری این کشور با کشورهای دیگری همچون آمریکا، روسیه و کشورهای اتحادیه اروپا کمتر است. در سال 2011، این رژیم یک ماهواره‌ی تصویربرداری راداری برای هند ساخت که بعدها  RISAT-2 نام گرفت. همچنین یک نانوماهواره‌ی ساخت رژیم صهیونیستی نیز سال گذشته در میان 104 ماهواره‌ای که در جریان پرتاب رکوردشکن ایسرو به فضا پرتاب شدند بود. اگرچه قبل از این دو همکاری، در سال 2008 اولین ماهواره‌ی اسرائیلی توسط ایسرو به فضا پرتاب شده بود.

کومار خاطرنشان کرد که ایسرو در حال حاضر در قالب پروژه‌های گوناگون با سازمانهای بین‌المللی مختلف همکاری داشته و و منابع خود را در اختیار آنها می‌گذارد. وی به عنوان مثال به همکاری این سازمان با ناسا برای ساخت ماهواره‌ی مجهز به رادار روزنه مصنوعی NISAR اشاره کرد. این ماهواره می‌تواند اطلاعات حیاتی‌ در زمینه‌ی تخمین زیست‌توده در اختیار صنعت کشاورزی قرار دهد. NISAR همچنین به مطالعه‌ی تغییرات پوسته‌ی زمین کمک خواهد کرد.

هند یکی از قدرتهای اصلی فضایی قاره‌ی آسیا و حتی جهان می‌باشد که موفقیت این کشور در اولین ماموریت مدارگرد مریخی خود گواهی بر این مدعاست. قطعا همکاری با این کشور و استفاده از تجربیات ایسرو در زمینه‌ی ماموریتهای فضایی می‌تواند فرصت خوبی برای پیشرفت برنامه‌ی فضایی هر کشوری باشد.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4196
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها