انگلستان قوانین جامعی برای پرتاب‌های فضایی تجاری تدوین می‌کند

0 228

دولت انگلستان قصد دارد مجموعه کاملی از قوانین و مقررات را برای انجام پرتاب‌های تجاری از پایگاه‌های فضایی، تدوین و منتشر کند. بنابر اعلام مقامات دولتی این کشور، مجموعه یادشده ناظر بر اعطای مجوزهای پرتاب به‌ شرکت‌ها، به‌خصوص شرکت‌های آمریکایی، و همچنین نظارت بر حامل‌های فضایی و پایگاه‌های پرتاب خواهد بود. این آیین‌نامه مشتمل بر ۹۰۰ صفحه و بر اساس قانون صنعت فضایی سال ۲۰۱۸ (Space Industry Act 2018) انگلستان تدوین می‌شود؛ قانونی که یک چارچوب حقوقی کلی برای صنعت فضایی این کشور محسوب می‌گردد.

به‌گفته پاول کرمین (Paul Cremin)، از مقامات وزارت ترابری انگلستان (U.K. Department for Transport)، آیین‌نامه مذکور تمام مقررات مورد نیاز اپراتورها را برای انجام مأموریت‌های پرتاب شامل می‌شود. این موارد الزامات صدور مجوز، ملاحظات زیست‌محیطی، مسئولیت‌ها و الزامات بیمه، مسائل ایمنی و همچنین روند تحقیقات حوادث مرتبط با پرتاب‌ها را دربرمی‌گیرد. از سویی، دولت انگلستان اخیراً توافقی را با آمریکا به‌انجام رسانده‌ که طی آن شرایط برای فعالیت شرکت‌های آمریکایی فعال در حوزه پرتاب‌های فضایی در انگلستان تسهیل می‌شود.

کرمین می‌گوید: «انگلستان تاکنون همکاری نزدیکی با اداره هوانوردی فدرال (Federal Aviation Administration به‌اختصار FAA) ایالات متحده داشته، چرا که این کشور در خصوص چنین قوانین و مقرراتی چندین دهه تجربه دارد.» وی ادامه می‌دهد: «این همکاری‌ها موجب تسهیل پرتاب‌ حامل‌های فضایی شرکت‌های آمریکایی از خاک انگلستان می‌شود. البته آن‌ها برای چنین امری علاوه‌بر نیاز به دریافت مجوز از دولت انگلستان می‌بایست از FAA نیز کسب اجازه کنند.»

درعین‌حال، FAA هم اخیراً در تلاش برای تسهیل قوانین پرتاب‌های تجاری ایالات متحده بوده است؛ روندی که انتظار می‌رود تا سپتامبر سال جاری میلادی تکمیل شود. کرمین اظهار امیدواری می‌کند که تغییرات FAA به تسهیل انجام پرتاب‌های تجاری توسط شرکت‌های آمریکایی از خاک انگلستان منجر شود. البته میان آیین‌نامه‌های انگلستان و ایالات متحده تفاوت‌هایی وجود دارد. برای مثال، آمریکا قوانین سختگیرانه‌ای را در ارتباط با ریسک سوانح و تلفات چنین مأموریت‌هایی تدوین کرده، در‌حالی‌که انگلستان مقررات ساده‌تری را برای این مورد در نظر گرفته است.

با وجود چنین اختلافاتی و از آنجایی که انجام مأموریت‌های پرتاب شرکت‌های آمریکایی از خاک انگلستان به مجوز هر دو کشور نیاز دارد، کرمین عنوان می‌کند انگلستان در گفتگوهای خود با FAA به‌دنبال ایجاد یک «شناخت متقابل» در رابطه با صدور مجوز پرتاب‌های تجاری است.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15615
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها