استفاده پاکستان از خدمات سامانه ماهواره‌ای ناوبری چین به‌عنوان اولین کشور خارجی

0 373

پاکستان به اولین کشوری بدل شد که از خدمات منظومه ماهواره‌ای ناوبری بیدو (Beidou) چین به‌طور کامل استفاده خواهد کرد؛ منظومه‌ای که به‌تازگی و با پرتاب آخرین ماهواره از نسل سوم این سامانه تکمیل شد. مقامات دولت پاکستان با کمک داده‌های این منظومه ماهواره‌ای می‌توانند مشکلات مرتبط با حوزه‌هایی مانند حمل‌ونقل، کشاورزی و حمله آفات به محصولات کشاورزی را پیش‌بینی کرده و برای حل آن‌ها راهکاری بیابند. 

پاکستان نخستین کشوری بود که شروع به استفاده از سامانه بیدو کرد. در سال ۲۰۱۳ لی کچیانگ (Li Keqiang)، نخست‌وزیر چین، طی سفری به پاکستان استفاده از سامانه بیدو را به مقامات این کشور پیشنهاد کرده بود و آن‌ها در این مورد توافقی را به امضا رسانده بودند. به‌گفته رن چنگچی (Ran Chengqi)، مدیرکل دفتر ناوبری ماهواره‌ای چین (China Satellite Navigation Office)، پیش‌تر و برای این منظور شبکه‌ای نیز در پاکستان راه‌اندازی شده است. 

گفتنی است در سال ۲۰۱۲ بیدو قادر به پوشش کامل خدمات در چین و کشورهای همسایه آن شد. این خدمات برای مشتریان غیرنظامی چینی با دقت ۱۰ تا ۶ متر و برای نیرو‌های نظامی چین با دقت فوق‌العاده ۱۰ سانتی‌متر می‌باشد (بالاترین دقتی که توسط سامانه موقعیت‌یابی جی‌پی‌اس آمریکا به نظامیان ارائه می‌شود ۳۰ سانتی‌متر است).

 

espash ، tribune

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15424
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها