آمریکا توان عملیاتی خود را برای مقابله با جاسوسی‌های فضایی افزایش می‌دهد

0 497

نیروی فضایی ایالات متحده (U.S. Space Force) تاکنون دائماً و با هدف مدرن‌سازی سامانه کنترل عملیاتی زمینی GPS خود که به‌اختصار OCS سرواژه عبارت Operational control systems خوانده می‌شود، آن را به‌روز‌رسانی کرده است. این واحد نظامی اکنون در حال طی مراحل نهایی برای فعال‌سازی سیگنالی موسوم به M-Code می‌باشد. M-Code یک سیگنال نظامی جدید است که در باند‌های L1 و L2 ماهواره‌های GPS استفاده می‌شود. این سیگنال فوق‌العاده امن بوده و در مقابل پارازیت‌ها مقاوم است. 

سیگنال‌های M-Code می‌توانند با استفاده از انتقال پرتوهای نقطه‌ای از ماهواره‌های GPS Block III به مناطق خاص ارسال شوند. GPS Block III شامل ۱۰ ماهواره اول از ۲۴ ماهواره نسل بعدی سامانه GPS موسوم به Navstar می‌شود که توسط شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) توسعه یافته‌اند. لازم به توضیح است پرتوی نقطه‌ای به سیگنال ماهواره‌ای اطلاق می‌گردد که توسط یک آنتن با دریافت قوی (HGA) ارسال می‌شود و فقط یک منطقه جغرافیایی محدود روی زمین را دربرمی‌گیرد. در حقیقت آنتن HGA روی ماهواره، سیگنال M-Code را در یک منطقه مشخص روی زمین و با قدرتی بسیار بیشتر در آن منطقه هدف‌گیری می‌کند. در این حالت سیگنال‌های منتقل‌شده حدوداً ۲۰ دسی‌بل قوی‌تر از پرتوهای معمولی است که تمام زمین را پوشش می‌هند.

دسترسی عملیاتی به این سیگنال نظامی OCS را قادر به‌انجام عملیات، بارگذاری و نظارت بر M-Code در قالب سامانه GPS ساخته و همچنین بستر را برای مدرن‌سازی تجهیزات کاربری فراهم می‌آورد؛ مواردی که به‌منظور تکمیل نسل بعدی بخش کنترل GPS موسوم به OCX انجام می‌شوند. نیروی فضایی ایالات متحده پیش‌تر سامانه زمینی COps را که توسط شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) توسعه یافته، تحویل گرفته است. COps کنترل سامانه ماهواره‌ای GPS را که در حال حاضر شامل ۲۱ ماهواره باقابلیت M-Code هستند، امکان‌پذیر ساخته و نیروهای نظامی ایالات متحده تا زمان تکمیل OCX از آن استفاده می‌کنند. نسل بعدی بخش کنترل GPS شامل امکاناتی از قبیل یک ایستگاه کنترل اصلی و یک ایستگاه جایگزین برای آن، ایستگاه‌های دیده‌بانی اختصاصی، آنتن‌های زمینی و یک شبیه‌ساز سامانه GPS خواهد بود.

گفته می‌شود نصب اجزای مورد نیاز سامانه زمینی برای کنترل و نظارت بر سیگنال رمزگذاری‌شده M-Code در بهار سال جاری میلادی آغاز شود؛ امری که علاوه‌بر افزایش قابلیت مقابله با جاسوسی‌های فضایی، دسترسی ایمن‌تر را برای نیروهای نظامی ایالات متحده به‌دنبال خواهد داشت.

 

gps ، wikipedia ، wikipedia ، everythingrf ، gpsdaily

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15209
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها