اولین پرتاب نظامی تحت فرماندهی نیروی فضایی آمریکا انجام شد

شرکت یو‌ال‌ای (United Launch Alliance به‌اختصار ULA) یک ماهواره نظامی را برای نیروی فضایی آمریکا (U.S. Space Force) پرتاب کرد. این مأموریت ۲۷مارس (۸فروردین) ساعت ۱۶:۱۸ به‌وقت محلی (۰۰:۴۸ به‌وقت ایران) توسط حامل فضایی اطلس-۵ (Atlas-V) و از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) انجام گرفت.

ماهواره‌ مذکور AEHF-6 نام دارد که مخفف عبارت Advanced Extremely High Frequency به‌معنای «فرکانس بسیار بالای پیشرفته» می‌باشد. قرار است AEHF-6 پس از پرتاب، به منظومه ماهواره‌ای لگاسی میل‌استار ( legacy Milstar) بپیوندد. تاکنون ۶ ماهواره AEHF به فضا پرتاب شده‌اند و وظیفه اصلی آن‌ها برقراری ارتباطات در شرایط خاص و ایمن کردن ارتباطات نظامی آمریکا است.

یکی از این شرایط خاص در زمان جنگ اتمی است. پس از بمباران اتمی ذرات هوا باردار می‌شوند و انرژی‌های الکترومغناطیسی منتشر می‌کنند. سیگنال‌های مورد استفاده در ماهواره‌های معمولی در این شرایط قادر به رسیدن به مقصد نیستند، اما ماهواره‌های AEHF بدین صورت کار می‌کنند که اول یک آنتن آرایه فازی در همه‌ فرکانس‌ها سیگنال منتشر می‌کند تا اینکه فرکانسی که توانایی عبور از ذرات باردار را دارد پیدا شود؛ سپس با همان فرکانس سیگنال‌ها فرستاده‌ می‌شوند و ارتباط برقرار می‌شود. درست همانند ماشینی که در ترافیک به لاین خلوت‌تر می‌رود.

وظیفه دوم این ماهواره‌ها به آن‌جایی باز می‌گردد که تنها ۷درصد از پهنای باند نظامی آمریکا محافظت شده‌ است و بسیاری از ارتباطات نظامی آمریکا در برابر دشمنان آسیب‌پذیر هستند. این ماهواره‌ها هنگامی که دشمنان سعی در ایجاد اختلال در ارتباطات آمریکا را دارند تنها ماهواره‌هایی هستند که در برابر حملات مقاوم هستند و برقراری ارتباطات نظامیان را تضمین ‌می‌کنند. روش مقابله با این اختلالات دقیقاً مشابه مقابله با ذرات باردار هوا است؛ بدین صورت که با تغییر فرکانس ارسال سیگنال، امکان شنود و قطع ارتباط را از دشمن می‌گیرند.

ماهواره‌های AEHF در مدار ژئو قرار گرفته‌اند و هرکدامشان ۶۱۶۸ کیلوگرم وزن دارند. باس این ماهواره‌ها توسط شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) و تجهیزاتشان توسط شرکت نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) ساخته شده‌ است. عمر AEHFها ۱۴ سال برنامه‌ریزی شده و هزینه ساخت هرکدام از این ماهواره‌ها ۵۸۰ میلیون دلار بوده است.

space sky rocket ، rocket launch live ، popularmechanics