برآورد خسارات سیل استان لرستان با کمک تصاویر ماهواره‌ای

0 505

برآورد خسارات ناشی از سیل در شهرستان‌های معمولان و پلدختر استان لرستان که از طریق تصاویر ماهواره‌ای صورت گرفته، نشان می‌دهد بر اثر این سیل آسیب‌هایی به بافت‌های مسکونی، شبکه ارتباطی، ابنیه‌ها و زمین‌های کشاورزی وارد آمده است. این تصاویر توسط سرویس تهیه نقشه سریع کوپرنیک (Copernicus) اروپا تهیه شده و تصاویر فوق از داده‌های ماهواره Pleiades با قدرت تفکیک مکانی ۰.۵ متر به‌دست آمد‌ه‌اند که طبق درخواست سازمان فضایی ایران به‌صورت سفارشی در ۸اسفند تصویربرداری شده است. 

ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که در شهرستان معمولان، محدوده‌ای به‌وسعت حدود ۲۰ هکتار تحت تأثیر سیل بوده که ۲۰ واحد مسکونی به‌طور کامل تخریب و به ۲۴ واحد آسیب جدی وارد شده است و تعداد ۲۵۷ واحد احتمالاً دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند. همچنین در این حادثه حدود ۲۰۰ متر از راه‌های اصلی و ۱۴۰۰ متر از راه‌های روستایی دچار تخریب شده و به حدود ۸.۲ هکتار از زمین‌های کشاورزی معمولان نیز خساراتی وارد آمده است.

 در شهرستان پلدختر نیز محدوده‌ای به وسعت حدود ۳۴۰ هکتار تحت تأثیر سیل بوده که به ۴۷۶ واحد آسیب جدی وارد شده و تعداد ۶۲۶ واحد نیز احتمالاً دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند. همچنین در این حادثه حدود ۲ کیلومتر از راه‌های فرعی و روستایی تخریب و به ۶.۴ کیلومتر نیز آسیب وارد آمده است. به‌علاوه، حدود ۳۸۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی پلدختر متحمل خساراتی شده‌اند.

کوپرنیک، برنامه سنجش‌ از‌ دور زمین است که با استفاده از ماهواره‌ها، روزانه تصاویری را با قدرت تفکیک مکانی بالا فراهم می‌آورد. این سامانه، داده‌های جوی، دریایی، خشکی و همچنین داده‌های مرتبط با تغییرات اقلیمی، مدیریت بحران و شرایط اضطراری و امنیت را به رایگان در اختیار قرار می‌دهد. برنامه مذکور از سال ۲۰۱۴ آغاز به کار کرد و مدیریت آن را کمیسیون اروپا (European Commission) با همکاری آژانس فضایی اروپا (ESA) بر عهده دارد. گفتنی است مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی و معاون وزیر ارتباطات، آبان سال جاری از فعال‌سازی برنامه کوپرنیک برای ایران خبر داده بود.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14857
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها