تلاش هند برای توسعه حامل‌های فضایی خود از طریق همکاری با شرکت روسی

0 424

سازمان تحقیقات و توسعه دفاعی هند (DRDO) از آغاز همکاری با شرکت روسی روسوبورن‌اکسپورت (Rosoboronexport) با هدف توسعه سامانه‌های پیشران حامل‌های فضایی مدرن خبر داد. از اهداف مهم این توافق می‌توان به تقویت قدرت حامل‌های فضایی هند اشاره نمود؛ چراکه آژانس تحقیقات فضایی هند (ISRO) همچنان به حامل‌های فضایی خارجی برای پرتاب ماهواره‌های سنگین وابسته است. این توافق بر روی توسعه یک مشتعل‌کننده (igniter) برای حامل‌های فضایی هند متمرکز است.

کاپی‌اس مورثی (KPS Murthy)، از آزمایشگاه تحقیقاتی مواد پرانرژی (HEMRL)، در این خصوص می‌گوید: «این همکاری‌ها، طراحی و توسعه موتورهای سوخت جامد را برای نسل‌های آینده حامل‌های فضایی تسهیل می‌کند؛ حامل‌هایی که مبتنی بر سامانه‌های پیشران کوچک و کم‌مصرف خواهند بود.» HEMRL که آزمایشگاه سازمان تحقیقات و توسعه دفاعی هند است، بر روی توسعه طیفی از مواد پر‌انرژی مورد نیاز حامل‌های فضایی و موشک‌ها کار می‌کند. 

هند در حال حاضر دارای سه ماهواره‌بر فعال است؛ PSLV که از آن برای تزریق ماهواره‌های سنجش از دور در مدار خورشیدآهنگ استفاده می‌شود. GSLV که به‌منظور ارسال ماهواره‌های INSAT به مدار ژئو و وابسنگی کمتر هند به ماهواره‌برهای خارجی برای پرتاب این ماهواره‌ها توسعه داده شده است. GSLV-Mk III که از آن برای پرتاب ماهواره‌های ۴ تنی به مدار ژئو استفاده می‌گردد. گفتنی است آژانس تحقیقات فضایی هند اکنون در حال توسعه ماهواره‌بر جدیدی به‌نام ULV می‌باشد که هدف اصلی از توسعه آن، طراحی یک ساختار ماژولار است تا بتواند جایگزین ماهواره‌برهای PSLV و GSLVI/II/III شود. همچنین این کشور استفاده از حامل‌های فضایی SLV و ASLV را که هر کدام فقط دو پرواز آزمایشی موفق داشتند، به‌ترتیب در سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۹۴ متوقف کرد.

 

wikipedia ، wikipedia ، spacedaily

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14808
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها