امضای توافقنامه فضایی میان روسیه و عربستان

0 777

آژانس فضایی روسیه، روسکاسموس (Roscosmos)، و آژانس فضایی عربستان سعودی (Saudi Space Agency) یادداشت تفاهمی به منظور تأمین مالی اکتشافات فضایی و سامانه ناوبری ماهواره‌ای گلوناس (GLONASS) روسیه امضا کردند. گلوناس یک سامانه ناوبری ماهواره‌ای بر مبنای موج‌های رادیویی است که روس‌ها در مقابل سامانه جی‌پی‌اس (GPS) آمریکا ایجاد کرده‌اند؛ سامانه‌ای که توسط نیروی دفاعی هوافضای روسیه (Russian Aerospace Defence Forces) برای استفاده دولت این کشور راه‌اندازی شده است.

همچنین در خلال امضای این سند همکاری که طی سفر ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin) به عربستان انجام گرفت، دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin)، رئیس روسکاسموس، اعلام کرد که بر اساس این توافقنامه ممکن است در آینده، فضانوردی از عربستان سعودی راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شود. البته اخبار مربوط به پرواز احتمالی فضانورد عربستان به ایستگاه فضایی بین‌المللی پیش از این و در زمان سفر اخیر شاهزاده سعودی از روسیه منتشر شده بود. وی در این سفر از مركز كنترل مأموریت بازدید نموده و با رئیس روسکاسموس نیز دیدار کرد.

شایان ذکر است شاهزاده سلطان بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود (Sultan bin Salman Al-Saud)، فرزند سلمان بن عبدالعزیز (در آن زمان ولیعهد عربستان سعودی)، اولین و تنها فضانورد عربستان است که در سال ۱۹۸۵ با فضاپیمای دیسکاوری (Discovery) آمریکا به مدار زمین رفت.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14165
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها